Nanotechnologie is de techniek die het mogelijk moet maken te werken met deeltjes in de grootorde van nanometers (een miljardste van een meter). Dit is een schaal van grootte die net boven die van atomen (0,060 nm tot 0,275 nm) en eenvoudige moleculen ligt. Een criterium is dat een structuur in op zijn minst één dimensie minder dan 100 nanometer groot is.

Toegevoegd na 39 seconden:
Het woord nano komt van het
Griekse νανος (nanos), ‘dwerg’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het heeft heel veel praktisch nut, waar je zo snel niet aan denkt. denk bijvoorbeeld aan supersnelle processors. in de geneeskunde zijn ze al heel ver om met zogenaamde nanobots medicijnen heel accuraat in het lichaam te doseren enz enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praktisch voorbeeld is dat nano wordt gebruikt in o.a. de scheepvaart of je voorruit van de auto. De deeltjes hechten zich in de materie en water (af)stroming wordt beter op bijvoorbeeld een autoruit. Er hechten bijvoorbeeld minder algen aan een romp, waardoor de watergeleiding beter is en schepen o.a brandstof besparen en minder vaak een reinigingsbeurt moeten ondergaan (wat kosten bespaart en meer snelheid kan opleveren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nanotechnologie houd niks anders in dan dat het technologie en productie is met een extreem kleine schaal. Halfgeleiders vallen daar bijvoorbeeld onder (de CoreI7 van intel en Opteron van AMD zitten bv aan 45 nanometer interne structuren en de nieuwste modellen zelfs zo klein als 32 nm).

De meeste nanotechnologie richt zich op microchip ontwikkeling en productie en zeker ook naar nieuwe methoden om nog snellere chips te maken daar we tegen de natuurkundige limieten aan lopen van de huidige methoden om chips te maken.

Andere vormen van nanotechnologie zijn micostructuren zoals buckminsterfullereen (een voetbal vormig koolstof molecuul) dat veelbelovend is in zowel de polymeer vorm als de 'losse' vorm (de holle vorm maakt het mogelijk om atomen er in op te sluiten). Ook andere vormen van polymeer en eiwit onderzoek valt onder nanotechnologie. Met nieuwe manieren worden zo nieuwe polymeren en eiwitten gemaakt en andere grote moleculen.

Er wordt op een minieme schaal ook wel geexperimenteerd met miniatuur machines en dit onderzoek is vooral bij science fiction schrijvers populair. Er zijn wel al werkende constructies gemaakt maar die leven tot nu toe niet lang en zijn niet meer dan natuurkundige speeltjes om te laten zien wat je allemaal kan bouwen met moderne technieken (IBM heeft zo eens een elektronenmicroscoop gebruikt om de bedrijfsnaam met individuele atomen te spellen).

Er heerst echter een groot misverstand onder veel mensen dat nanotechnologie een toekomst technologie is waar we nog niks van af weten. Nanotechnologie is echter niks anders dan productie en onderzoek met structuren in de orde van nanometers. De voornaamste voorbeelden zijn microchips en elektronenmicroscopen. Andere onderzoeken concentreren zich op eiwitten en de fabricage van andere grote (en daardoor complexe) moleculen. Dit is echter meer biochemie dan directe manipulatie van atomen. Bij veel mensen echter roept het woord 'nano' meteen 'grey goo' beelden op. Het is ook boeiend om te lezen dat mensen blijkbaar nanodeeltjes gevonden hebben maar niet kunnen vertellen wat voor een spul dit dan wel was.