Is het voor de wetenschappers ook mogelijk om vanuit het niets, nieuw leven te scheppen?

Wetenschappers maken 'synthetisch leven'

Wetenschappers in de VS zijn er voor het eerst in geslaagd een synthetische levende cel te ontwikkelen.

De onderzoekers maakten het genetische materiaal van een bacterie na en plaatste die in een andere cel. Het gecreëerde micro-organisme leek en gedroeg zich zoals "gedicteerd" door het synthetisch DNA.

Het onderzoek, gepubliceerd in Science, wordt gezien als een wetenschappelijke mijlpaal. "Dit is de eerste keer dat syntetische DNA de volledige controle over een cel heeft." Aldus Dr Venter. "Ik denk dat dit een nieuwe industriële revolutie kan veroorzaken."

Nee dat is (Godzijdank) niet mogelijk... Uit het niets heeft God alles geschapen en wij moeten het doen met iets als uitgangspunt (beginstadium). Wij kunnen nooit iets uit niets creëren, nooit. Dus ook nieuwe levensvormen (welke dan ook) kunnen wij niet creëren uit niets, uitgesloten. Wel kunnen wij wellicht dode bouwstenen bij elkaar voegen tot nieuw leven, maar daardoor creëren wij nog niet iets (leven) uit niets. En leven (celbiologisch gezien) is niets anders dan een beweging naar voedsel (liefde, water en eten) en weg van vergif (haat, afval en dood). DNA heeft geen controle over de cel. Dat is het brain en dat is de membrane... Elk zintuig van elk schepsel of cel zit in de huid (membrane). Het DNA is de opslag, het depot van nieuw te maken RNA. Het zou best kunnen zijn dat wetenschappers een cel gemaakt hebben die leeft, maar het is niet zo dat het DNA de cel dicteert. Dat is namelijk ook in de natuurlijke cel niet zo. Zie alle video´s van Bruce Lipton op Youtube, hij is een vooraanstaande wetenschapper die zich met deze materie bezighoudt. Je moet wel goed Engels kunnen verstaan, want hij ratelt zeer snel.

Nog niet. Maar volgens experts gaat dat binnen 10 jaar wel gebeuren. Wat ik een mooi statement vind, is dit: “We aren’t smart enough to design things, we just let evolution do the hard work and then we figure out what happened”.

Helemaal uit het niets lijkt mij vrijwel onmogelijk. Maar er wordt wel druk onderzoek gedaan naar het ontstaan van leven. Daar schijnen ze in Zwitserland bij CERN erg druk mee te zijn. Daar worden minuscule deeltjes met hoge snelheid op elkaar geknald om te kijken of de oerknal na te bootsen is. De ontwikkeling van de wetenschap gaat steeds sneller, de enige hoop die wij gewone mensen kunnen hebben is dat de wetenschap een goede ethische moraal hanteert voor hun nieuw verworven kennis.

Leven is niet te maken, nu niet ,nooit. Het plaatsen van synthetisch DNA is al een onvoorstelbare stap, die nog niet te overziene gevolgen zal hebben, het kan het voedsel probleem in de wereld oplossen, we kunnen ziektes de baas worden en nog veel en veel meer, waar we nu niet eens aan kunnen denken. Maar leven zelf kunnen we nooit maken, niet eens een bacterie. Zouden we dat wel kunnen, dan zouden we het grote misterie van het ontstaan van leven kunnen begrijpen, maar dat zal altijd een illusie blijven.

dat zal er beslist nog eens van komen, al zal dat nog wel even duren.

Deze wetenschappers zijn in dienst van een uiterst commercieel bedrijf. Het is dus geen "zuivere" wetenschap. Je ziet dat in dit geval aan de persberichten. Ze doen net of ze een levende cel vanuit het niets hebben gemaakt. Dat klopt echter van geen kanten. Kort gezegd hebben ze het DNA van een bestaande bacterie bekeken, zodat ze wisten hoe het was opgebouwd. Daarna hebben ze een heleboel kleine stukjes van dat DNA zelf nagebouwd, met chemische methoden. Die kleine stukjes hebben ze in een gistcel gestopt, die de stukjes aan elkaar heeft geplakt. Via nog wat stappen ontstonden zo lange stukken DNA. Daarna hebben ze een *bestaande*, levende cel van een verwante bacteriesoort genomen. Ze hebben het DNA uit die cel gehaald, en het vervangen door hun zelfgemaakte DNA - dat dus in feite een zelfgemaakte kopie was van het DNA van een andere bacterie. Het "lichaam" van de ontvangende bacterie bleek vervolgens de eiwitten te maken die normaal gesproken door de donorbacterie worden gemaakt. Daaruit bleek dat het nieuwe (min of meer zelfgemaakte) DNA de controle over de cel van de ontvangende bacterie had overgenomen. Voor een uitgebreidere beschrijving verwijs ik je naar mijn antwoord op een eerdere vraag - zie hieronder, bij de Bron. Dan een antwoord op je vraag: is het mogelijk om vanuit het niets nieuw leven te scheppen? Het antwoord is, dat dat op dit moment nog volstrekt onmogelijk is. We weten theoretisch hoe het zou moeten, maar we kunnen het nog op geen stukken na. We komen er wel steeds dichter bij. We kunnen nu dus al het DNA van de ene soort transplanteren naar de cel van een andere soort (mits die soorten relatief dicht bij elkaar staan). De volgende stap is dat we geen bestaand DNA gaan overzetten, maar dat we zelf ons eigen DNA gaan maken. Of het ooit *zinvol* is om een levende cel te maken uit het niets, is de vraag. De zin zou hooguit zitten in het aantonen dat dit mogelijk is. In beeldspraak zou het zijn zoals de bergbeklimmer zegt: "die berg moet beklommen worden omdat hij er nu eenmaal is". De zin zou ook zitten in het ontkrachten van de theorie dat leven alleen mogelijk is door één of andere bovennatuurlijke "energie". Of juist in het ontkrachten van de theorie dat het leven kan bestaan *zonder* die bovennatuurlijke "energie", je weet maar nooit. Ook voor deze discussie verwijs ik je naar onderstaande Bron.

Uit helemaal niets natuurlijk niet ; ' leven' , ofwel levende wezens, bestaan minimaal uit eiwitten, en die weer uit bouwstoffen/elementen. In verschillende experimenten is men er al wel in geslaagd om in een zogenaamde 'oersoep' (een vloeistof zodanig samengesteld dat die de ' ingeredienten' van de jonge, pasgeboren aarde heeft) eiwitten te laten ontstaan die de basis kunnen vormen voor DNA / RNA. Iets levends dat we een naam kunnen geven zijn we nog niet in geslaagd, maar het is natuurlijk een zeer recent gebeuren, en de aarde heeft er ook meer dan een paar middagjes over gedaan natuurlijk. Vermoedelijk is de volgende stap een kwestie van tijd. Wetenschap is echter niet een stroming, een geloof, een ding of een middel. Het is primair een methode of serie methodes die gebruikt kan worden om te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. Kom je daarbij tot bepaalde wetmatigheden, dan kun je spreken van wetenschappelijke conclusies. Maar er is ook een HEEEELEboel baggerwetenschap, en het kaf is vaak moeilijk van het koren te scheiden. Vooral als er veel centjes in het spel zijn, wordt er nog wel eens de hand gelicht met de afgesproken methoden, en naar gewenste conclusies toegewerkt.

Ja, niet vanuit het niets weliswaar, maar ze kunnen vanaf gisteren de overgang van dood materiaal naar levend/groeiend materiaal realiseren. Het Vaticaan heeft zich hierover al bezorgd uitgelaten. Ik ben het met ze eerns, maar dan moeten ze ook alle messenfabriieken sluiten en de uitvinding van het vuur terugdraaien. Want ook dat gaat regelmatig helemaal verkeerd.

gister of vandag is men erin geslagd om een levende cel uit het "niets" te maken

Op termijn zal dat zeker tot de mogelijkheden behoren. Mensen die dit ontkennen hebben dan ook niets van het verleden geleerd. Ca. 120 jaar geleden werd je ook voor gek verklaard als je de mensen vertelde dat de mens de wereld kon rondvliegen en nu doen wij niet anders. laat staan naar de maan gaan.

Zoals ik "het niets" nu begrijp, zijnde de absolute leegte, is het onmogelijk om positief en negatief van elkaar te scheiden, daarvoor heb je energie nodig.

Dode materie? Dat bestaat ten eerste al helemaal niet want als je vaak moleculen bekijkt onder een microscoop dan gonst het vaak van de beweging en energie ( dus een soort van leven ) De wetenschap kan er nog niet in slagen om deze dode materie te doen "leven" maar het valt wel te verwachten dat ze die uitvinding gaan doen op een moment...... De bouwstoffen van leven zijn ook een soort legosteentjes en daar is men druk mee aan het spelen en proberen zo het leven na te bootsen in de hoop dat het een pepertume mechanisme word....... Het mes snijd aan twee kanten : zowel positieve als negatieve zaken kunnen hiermee veroorzaakt worden....