Hoe bereken je de hoogte van iets door iets te laten vallen?

Kan je de hoogte berekenen van iets, bv een gebouw, door iets anders, bv een steen van 1kg, te laten valllen en te tellen hoe lang het duurt voor het de grond raakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Dat kan. Voor een eenparig versnelde beweging, wat een val op jou manier beschreven is, geldt de formule S = S(0) + V(0)*t + 0,5*a*t^2. Hierin is S de afstand, V de snelheid, a de versnelling en t de tijd. In S(0) en V(0) zijn de afstand en snelheid op het moment dat je begint te meten, in dit geval dus 0 (nul). Dat betekent dat de hoogte van het gebouw 0,5*a*t^2.

Omdat het hier om valversnelling gaat is de a ook bekend, zijnde circa 9,81 m/s^2. Dus als je de tijd weet is de hoogte circa 4,9*t^2 (waarbij je de tijd in seconde moet meten).

Waar je dan geen rekening mee houdt is de luctweerstand, maar die is met een steen van 1 kilo en een hoogte van een hoge flat vrijwel verwaarloosbaar en het verschil in valversnelling over het aardoppervlak heen (9,81 is een gemiddelde). Dus echt nauwkeurig zal het niet zijn, maar wel een hele goede indicatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot de macht: t²
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt dat is het teken voor tot de macht. Goeievraag is niet echt goed in het kunnen opschrijven van formules en de ^ is een algemeen aanvaarde standaard hiervoor.