Wat is de functie van een weerstand?

Ik zou graag willen weten wat een weerstand doet in een elektrisch circuit en wat voor betrekking dat heeft met de spanning en stroom; daarmee bedoel ik of de weerstand er is om stroom te hinderen of dat het ook invloed heeft op de spanning.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
21.6K
Erna55
7 jaar geleden
Lees eens hier : http://www.sciencespace.nl/het-allerkleinste/artikelen/4261/stroom-spanning-en-weerstand
Of hier : http://www.schooltv.nl/video/stroomkring-elektriciteit-is-het-stromen-van-geladen-deeltjes-elektronen/
tinus1969
7 jaar geleden
Meestal is een weerstand gewoon; 'weerstand' is een eigenschap van bv een motor of verwarmingselement.

Het beste antwoord

Weerstanden hebben verschillende funkties, maar de meeste weerstanden worden gebruikt om spanningen te verdelen, of om een (laad)stroom te beperken.

Stel je hebt ergens een elektrisch circuit van 12 Volt en een elektronisch component dat 5V nodig heeft. Dan kun je door de juiste weerstand in serie te zetten precies 7V over de weerstand laten vallen en de overige 5V blijven dan voor je componentje over.
Met name transistors, opamps e.d. hebben dat soort stuurspanningen nodig.

Een andere belangrijke funktie is die van stroombegrenzer.

Een condensator is een soort van "regentonnetje" waar je stroom in op kan slaan. Door een condensator rechtstreeks onder spanning te zetten loopt hij in een fractie van een seconde vol. Daar heb je niet zo veel aan. Maar door er echter een weerstand mee in serie te zetten beperk je de laadstoom. Daarmee kan het tot vele seconden duren voordat de condensator vol is. Op deze manier kun je de factor tijd in een circuit brengen.

Wanneer je b.v. een spanningsafhankelijke schakelaar hebt (een dergelijke schakelaar gaat open of dicht bij een bepaalde stuurspanning) en je plaatst die parallel over de condensator en die condensator staat weer in serie met een weerstand. Dan zal, zodra je spanning op het circuit zet, de condensator langzaam vol gaan lopen. Dat heeft invloed op de spanning over de condensator. Bij een bepaalde spanning zal je schakelaar 'om' gaan. Via die schakelaar kun je dan weer iets anders aansturen. B.v. een lamp. Zo kun je een circuit maken welke een lamp een bepaalde tijd laat branden.

Een zo zijn er meer componenten die stroombegrenzing nodig hebben. LED's b.v. hele bekende componenten die dergelijke stroom begrenzende weerstanden nodig hebben.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een elektrisch circuit zorgt een weerstand voor het omzetten van stroomvariaties naar spanningsvariaties.
Bijvoorbeeld om een elektrisch signaal van een microfoon, die spanningavariaties genereert in de orde van millivolts, te versterken zodat je de conus van een luidspreker, die spaningsvariaties van tientallen Volts nodig heeft, kunt laten bewegen.
Daartoe gebruik je ee spanningsbron die een constante spanning afgeeft.
Daar koppel je een weerstand aan, die je aan de andere kant aansluit op een transistor. Die maakt van kleine spanningsvariaties grote stroomvariaties.
Door die stroomvariaties door de weerstand krijg je dan grotere spanningsvariaties.
Dat kun je herhalen tot de spanningsvariaties groot genoeg zijn om een luidspreker te laten bewegen.
Dat is in het kort het belang van een weerstand.
Reddie
7 jaar geleden
Bij een weerstand gebruik je de wet van Ohm, die houdt in U=I*R.
U is het aantal volt of stroomsterkt I de spanning of ampere en R de weerstand of ohm.
U en R staan vaak vast dat ligt aan je batterij of weerstandje, we hebben dus I nodig.
Je gebruikt dan I=U/R.
bijvoorbeeld met een ingebouwd weerstandje van 120 ohm en een 12V batterij.
I=12/120 dus I=0,1A maar als je geen weerstand gebruikt en een gewoon draadje, een draadje heeft heel weinig weerstand zegmaar 0,0012 krijg je, I=12/0,0012 en I=1000=A ik vrees dat er dan een redelijke kans is dat je draadje doorbrandt en je circuit kapot gaat.
dat zou balen zijn voor max verstappen.