Wanneer is een gele kaart op het lab verplicht?

Wij werken met verschillende opstellingen en apparatuur. Maar nu vroeg ik mij af wanneer een gele kaart (informatiekaart experiment/gevaarlijke stoffen) verplicht is.

Kan het nergens vinden op internet en ook niet in de boeken die ik heb over veiligheid :-S

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Thecis
7 jaar geleden
In basis is er vanuit de wetgeving geen verplichting om iets op te hangen bij gevaarlijke stoffen. Echter mag je er pas bij kunnen als je bevoegd bent. Bijna alle labs hebben SOP's die dit echter beschrijven zodat je kan nagaan of het bij jouw bedrijf wel of niet verplicht is gele kaarten op te hangen. In wat voor lab werk je? Wat voor kwaliteitssyteem hanteren ze? Is er een QA afdeling aanwezig?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, staat er in de standard operating procedure iets over het ophangen van de gele kaarten? Weet niet anders dan dat een SOP een controlelijst is voor het volgen van de procedure.
Rentokil had in ieder geval een QA-afdeling
Maar tijden veranderen.
Thecis
7 jaar geleden
@JoanDArc
Een SOP (inderdaad Standard Operating Procedures) zijn gewoon interne documenten die beschrijven wat je moet doen. Die gelden alleen voor het bedrijf waar je werkt. Echter, een SOP is gebasseerd op dingen als wetgeving van het land waar het bedrijf staat of afhankelijk van internationale regelgeving van de bedrijfstak waar het bedrijf zich in beweegt (farmacie, milieutechniek, voedsel, etc). Dit is even uit mijn hoofd, maar wat betreft gele kaarten zou je moeten kijken naar de ARBO regelgeving waarin (waarschijnlijk) algemeen beschreven staat dat je veilig moet kunnen werken en dat mensen moeten kunnen zien met welke stoffen ze werken in verband met Persoonlijke Berschermings Middelen (PBM's). Dan is het aan het bedrijf om daar een policy in te ontwikkelen van hoe ze vinden dat het binnen een bedrijf moet gebeuren. Gele kaarten is daar een mogelijke oplossing voor. Een andere (voor een lab minder werkzame oplossing, maar voor fabrieken wel) is wanneer er met gevaarlijke middelelen gewerkt gaat worden om de omgeving af te zetten met een rood/wit lint (deed met in Oss wanneer er chemicalien gestort werden). Op een lab zijn gele kaarten wel handig ja. Klein, compact en je weet direct dat daar iets is. Maar ik denk niet dat het vanuit de ARBO verplicht is. Wellicht heb je het op een andere manier opgelost. En juist daarvoor moet je kijken wat het bedrijf waar je werkt daar voor oplossing in gevonden heeft. Mocht er een QA afdeling zijn, is dat bij uitstek de plaats om het te vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wij hebben geen QA - afdeling, zijnhier in Nederland maar een klein bedrijf, zo'n 12 pers, waarvan we maar met 2 oo het lab werken.
Wij huren wel het pand en dus lab van een ander bedrijf.
Hebben geen SOP maar wel een regelements boek, naja document die al heel oud is. Maar zal eens kijken of daar toevallig iets in staat over gele kaarten. Het ging mij ook vooral om dat ik 1 collega heb die blijft zeuren over dat niet overal een gele kaart hangt. Maar op sommige plekken vinden wij, degene die op het lab werken, het totale onzin. Of de opstelling staat stil/zit niks in of er wordt alleen af en toe gebruik van gemaakt, met alleen wat water. Apparaat kan niet omvallen, wordt altijd na gebruik uit gezet..... dus tja moet het dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een waarschuwing dmv de gele sticker moet zinvol zijn. Juist door deze op te hangen onderscheidt deze werkplek zich van veilige plekken. Het kan zelfs gevaarlijk zijn om overal de gele waarschuwingskaart op te hangen, dus ook waar het niet nodig is. Men zal al snel reageren in de trant van: niks aan de hand, ben je gek, die dingen hangen overal, en daardoor deze waarschuwingen niet meer serieus nemen. Bij een opstelling die geen gevaar oplevert zou een sticker met: "na gebruik apparaat uitzetten" misschien zinvol zijn om aan de wens van de collega tegemoet te komen, maar meer ook niet.
Op een lab de apparaten bij einde gebruik uitzetten moet een automatisme zijn.

Antwoorden (2)

Studentensite van de uni van Utrecht maakt melding dat zo'n gele kaart altijd zichtbaar moet zijn tijdens een experiment (vaak rondom de zuurkast)
En zo ook de technische uni van Twente heeft zo'n regel:
https://www.utwente.nl/hr/vgm/veiligheid/gevaarlijke_stoffen/Informatiekaart-experiment/

Toegevoegd na 57 seconden:
moet zie ik als verplicht hè?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, dus niet bij een apparaat waarbij geen gevaarlijke stoffen gebruikt worden of bij een opstelling die (tijdelijk) niet wordt gebruikt??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, een opstelling die niet gebruikt wordt bevat geen gevaar?!? En waar geen gevaarlijke stoffen worden gebruikt ook niet...?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat lijkt mij dus ook. Bedankt voor uw antwoord
Bij alle werkzaamheden waarbij met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, moet vooraf een goede, schriftelijke vastgelegde beoordeling worden uitgevoerd van de risico’s voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers en/of de studenten.
Hiervoor kan de informatiekaart experiment worden gebruikt. Deze kaart moet bij het experiment (meestal de zuurkast) duidelijk zichtbaar aanwezig zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er is een lijst van gevarenklassen volgens de Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals (GHS) die in de Europese Unie gehanteerd wordt.
De bedoelde gevaarlijke stoffen zijn volgens GHS ingedeeld in één of
meerdere gevarencategorieën van één of meerdere gevarenklassen. Op basis van de indeling schrijft het GHS dan de etikettering voor: welk pictogram, signaalwoord en bijhorende gevarenaanduidingen (H-zinnen) en voorzorgsmaatregelen (P-zinnen) op het etiket moeten vermeld worden.

Toegevoegd na 21 minuten:
Als er bij de zuurkast een gele sticker is aangebracht wegens het experimenteren met gevaarlijke stoffen dient de gebruiker de zuurkast ook iedere dag, liefst per per dag twee maal, te controleren of de afzuig goed werkt. Een stukje van een tissue onder aan het dichte zuurkastraam plakken en kijken of het de zuurkast wordt ingezogen.
Wordt er minder dan 25 cm/s luchtsnelheid gemeten dan is de afzuiging van gevaarlijke stoffen onvoldoende en moet eerst gerepareerd worden. Er moet dan een rood/gele waarschuwingssticker geplakt worden “Malfunction, do not use!”.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, dus niet bij een apparaat waarbij geen gevaarlijke stoffen gebruikt worden of bij een opstelling die (tijdelijk) niet wordt gebruikt??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er niet met gevaarlijke stoffen gewerkt wordt, is het zinloos om te waarschuwen dat er met gevaarlijke stoffen gewerkt wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, dat was dus ook mijn gedachte.
Bedankt voor uw antwoord
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Bren85, goed onthouden, als er onverhoopt iets gebeurt in de zuurkast (bv een brandje of een explosietje) eerst vliegensvlug het raam helemaal naar beneden trekken en dan pas hulp halen.
Thecis
7 jaar geleden
@JoanDArc
Mits dat geen gevaar oplevert voor jouzelf of voor anderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks voor jullie reactie