Hoe leidt je de structuurformule af van een vereenvoudigde weergave van benzeen?

Benzeen, C6H6, wordt vaak vereenvoudigd weergegeven als een vijfhoek met daarin een cirkel. Nu staan er in mijn scheikundeboek twee van die vijfhoeken naast elkaar, en ik moet daarvan de molecuulformule afleiden. Ik dacht dat sat C12H12 moest zijn, het is immers dubbel. Maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd, want het antwoordenboekje zegt dat het C10H8 is. Kan iemand me uitleggen waarom dit zo is? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Benzeenring heeft een H aan elke C. Zie plaatje.

2 ringen aan elkaar delen een band van 2 c welke ertoe leiden dat er 2 c minder zijn (en dus 2 h minder..

Op elke C zit bij benzeen een h. Ga je ze koppelen, dan kan er bij de gedeelde C's geen H meer. Dus ook 2 h minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ze delen 2 C's dus daarom maar 10 stuks en op elke hoek zit 1 H dus er zijn 8 H's (op de plek waar de 2 ringen aan elkaar zitten zitten geen H's)

Toegevoegd na 9 minuten:
het zijn trouwens geen 5 hoeken zoals je schrijft maar 6 hoeken. Op het plaatje kun je zien hoe ik aannam dat ze aan elkaar zaten en daar kun je ook de H's tellen

Toegevoegd na 12 minuten:
poging 2 voor een plaatje van naftaleen
Plaatje bij antwoord
amigo
13 jaar geleden
inderdaad C6H6 is benzeen en het dubbele C12H12 maar de punten waar ze aan elkaar vast zitten overlappen. Op die plekken zit geen H (anders heb je meer dan vier bindingen aan een C en dat kan niet) en de twee C's overlappen.