Je bedoelt waarschijnlijk waarom het niet naar ONDER zakt.
Het antwoord is dat melk grotendeels uit water bestaat. Het vet is lichter dan water en gaat dan bovenop de melk drijven. Het bovenste deel van verse volle melk is slagroom, daarin zit het meeste melkvet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Vet is lichter dan water", dat is een rare stelling. Een kuub vet heeft echt meer massa dan een glas water. Wat u bedoelt is: vet heeft een lagere dichtheid dan water.
Dat is omdat vet lichter is dan water (het hoofdbestanddeel van melk).
Het werkt net als een wip. De zwaarste persoon gaat naar beneden, de lichtste omhoog.
Reddie
10 jaar geleden
Dan is het niet gehomogeniseerd. Gepasteuriseerde melk wat algemeen verkrijgbaar is heeft dit niet. Een uitzondering is Chocomel e.a. wat wel gehomogeniseerd is maar toch moet schudden voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vet heeft een lagere dichtheid dan melk. Melk bestaat grotendeels uit water en heeft een nagenoeg gelijke dichtheid. Dit betekent zoveel als dat een kubieke meter melk ongeveer evenveel massa heeft als een kubieke meter water.

De reden dat vet drijft op water is dat het er niet in kan oplossen, hierdoor blijft het vet als een object boven op het water liggen, omdat het blok vet een lagere dichtheid heeft dan water verplaatst het, ongeacht de vorm van het blok, altijd meer dan haar eigen massa aan watermassa, dus blijft het drijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had in de laatste alinea een punt moeten plaatsen tussen 'liggen' en 'omdat', dat was de leesbaarheid ten goede gekomen. Excuses.