Hoe kun je Cu 2+ ionen uit een oplossing verwijderen? (reactievergelijking)

Ik heb binnenkort een proefwerk maar ik snap deze vraag niet uit mijn werkboek, er staat ook dat ik gebruik moet maken van neerslagreacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Laat het met chloor reageren.

Cu 2+ + 2Cl- -> CuCl2

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper%28II%29chloride

Toegevoegd na 8 minuten:
Om even te verduidelijken:

Stel je hebt een bekerglas met Cu2+ atomen (opgelost in water), hier giet je NaCl bij. Dit NaCl zal zich splitsen in Na+ en Cl-. Vervolgens krijg je een neerslagreactie van Cu2+ en Cl-, zoals ik eerder beschreven heb.

In je binas staat een tabel (nummer helaas vergeten), waarin staat welke stoffen oplossen in water en welke niet.

Goed oplossen in water betekent dat het splitst (zoals NaCl), slecht oplossen betekent dat een neerslag (vaste stof) op de bodem vormt, en dit dus niet opgelost is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je moet dus nog een zoutoplossing toevoegen om de ionen onderling met elkaar te kunnen laten reageren. Dus de Cu2+ + (bijv fosfaatoplossing) --> koperfosfaat (solid)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou je moet een stof zoeken die reageert met die Cu2+ (dit is plus) dus die moet reageren met een stofje dat min is. zodat je dan neerslag krijgt(word hij beetje troebel). wij doen het met de binas tabel 32. op cu2+ reageert dan op OH-, O 2-, S 2-, Co3 2-, Po4 3-. 1 als je 1 van deze gebruik krijg je neerslag.