Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik octaan en pentaan vinden? Niet in tabel 99 binas!

Ben met scheikunde bezig!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk niveau?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Havo

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Momenteel heb ik mijn binas niet bij mij, maar ik neem aan dat je deze kan vinden in Tabel 66. Als dit er niet in staat, zal het ook nergens in je Binas staan. Octaan en Pentaan zijn scheikundige stoffen die meestal uit het hoofd geleerd moeten worden, t/m 8-C atomen. Zo leer je dat Methaan= CH4, Ethaan= C2H6, Propaan=C3H8 , Butaan= C4H10, Pentaan=C5H12 , Hexaan= C6H14, Heptaan=C7H16, Octaan=C8H18. Verder hoef je het niet te leren. De naamgevingen staan wel weergegeven in tabel 66. Succes!

Toegevoegd na 8 minuten:
De algemene formule voor Alkanen (stoffen die jij bedoelt) is: Cn + H(2n) waarbij "n" het nummer is. Er zijn soms ezelbruggetjes voor stoffen waarbij je ze kunt verwarren, zoals Propaan en Pentaan (ze lijken en beetje op elkaar qua naam). Pentaan heeft 5 C-atomen. Het Pentagon heeft 5 hoeken in het gebouw. Hierdoor weet je dat Pentaan 5 C-atomen heeft, en propaan blijft over, wat dus 3 C-atomen zal hebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cn H(2n + 2) is de algemene formule voor alkanen. Cn H(2n) zijn alkenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuus, U heeft gelijk. ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding