Is er een praktische toepassing van de door Einstein aangetoonde tijdsvertraging?

Ik las net een artikel over het bewijs van Einstein's tijdsvertraging (http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43113278/).
Hierdoor deden ze atomen afkoelen en met een laser optillen zodat minder last hadden van de zwaartekracht, waardoor de tijd trager ging voor die atoom.

Zou het mogelijk zijn om iemand/iets te omringen met die atomen en die afkoelen, optillen. Zou dan de passagier ook de tijdsvertraging waarnemen?

Is dit uiteindelijk te doen?

Groetjes,
Tachyon

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een praktische toepassing is er zeker, en wel bij het meten van subatomaire processen. Bijvoorbeeld in CERN, waar ze deeltjes met zeer hoge snelheden op elkaar laten botsen.

De brokstukken die daarbij ontstaan, bewegen ook met enorm hoge snelheden.

Die brokstukken vallen vaak heel snel uit elkaar in andere brokstukken. Te snel om te kunnen meten welke brokstukken er oorspronkelijk ontstonden.

Maar doordat ze zo snel bewegen, gaat hun tijd langzamer dan de onze. In onze tijd gezien, duurt het dus veel langer voordat de brokstukken uit elkaar vallen.

Even een voorbeeld: stel dat zo'n brokstuk eigenlijk na 1 triljardste seconde uit elkaar valt. Doordat het zo snel beweegt, gaat de tijd voor dat brokstuk 1000 keer zo langzaam dan onze tijd. In onze tijd gemeten, valt dat brokstuk dus niet na 1 triljardste seconde uit elkaar, maar "pas" na 1 miljardste seconde.

Doordat het zoveel langer duurt voordat de brokstukken uit elkaar vallen, kunnen we wél meten wat er precies gebeurt.

-- --

Andere praktische toepassingen zijn correcties die nodig zijn bij plaatsbepaling met GPS/Galileo/Glonass. Ook bij berekeningen aan de geschiedenis van het zonnestelsel, of aan het melkwegstelsel, moet je de tijdvertraging meenemen.

De modernste klokken zijn zelfs al zo nauwkeurig dat je moet weten op welke ondergrond ze staan (zand, rots), op welke hoogte ze staan, en waar de maan staat. Het zwaartekrachtveld van de aarde en de maan beïnvloedt namelijk de snelheid waarmee de tijd verstrijkt. Als je rechtop staat, verstrijkt de tijd bij je voeten net iets langzamer dan bij je hoofd. Dit is dus tegenwoordig meetbaar.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien ooit,maar ik vrees in bange vreze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een praktische toepassing waarbij er rekening gehouden moet worden met time dilation is een GPS-apparaat. De afstanden en snelheden van de satellieten zijn groot genoeg om met Newton's vergelijkingen er gauw honderd meter naast te zitten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoe het met afgekoelde atomen zit weet ik niet precies.
Maar met een snel vliegtuig, een atoomklokje om je pols en eenzelfde klok thuis op de grond kan iedereen die tijdvertraging zelf meten. Je merkt het niet tijdens de reis maar wel na afloop als je de klokken vergelijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees wat over de speciale relativiteitstheorie van Einstein. Tijdsvertragingen treden al op als je van New York naar Moskou vliegt met hoge snelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijdvertraging/ snelheid van electriciteit en licht speelt zelfs een rol in de layout van computerprocessoren, kwantumputlasers en andere zaken, zoals het fotograferen van de sterren tijdens een zonsverduistering.
De zon werkt dan als een lens die het licht buigt.
Normaal nemen we dat niet waar, maar wel tijdens dit soort evenementen.
Ook zijn veel astronomische metingen en waarnemingen
mede gebaseerd op de kennis die we nu hebben.
Het sturen van robotjes op maan en planeten
moet geanticipeerd worden op de tijdvertraging door de lichtsnelheid.
Inertiedemping (het lichaam zou dan geen /minder last hebben van hoge versnellingen tijdens ruimtereizen)
is zeer interessant, wat nu bewerkstelligd wordt door oa afkoeling.
Het beleven van tijd door mens en dier is echter volledig subjectief, dus is de gewaarwording van tijdsnelheidverandering, zelfs als dat zou gebeuren, zeer lastig, omdat we dit relatief ervaren.
We hebben immers geen ingebouwde atoomklok.
Naarmate de techniek vordert zal dit verschijnsel een steeds prominentere rol gaan spelen.
Op bezoek gaan bij je betovergrootouders zit er vooralsnog voorlopig niet in.
Ook het ophalen van de gegevens van de effectenbeurs uit de toekomst is iets waar velen van dromen.
In dit geval blijven dromen nog wel een poosje bedrog.