Waaraan kun je zien of iets van puur goud is of alleen maar verguld?

Voor het geval er geen goudmerkje in staat en zonder er in te krassen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Alleen met de dichtheidbepaling kom je er niet , er zijn andere zeer zware metalen die veel goedkoper zijn dan goud...

De methode met koningswater is een van de meest gehanteerde, of iets verguld is kun je zien door een diepe kras op een onzichtbare plaats te maken, meestal is het materiaal wat verguld is van wit metaal of van koper, dus een andere kleur.

De waterdichte methode is niet toegankelijk, dat werkt via spectrometrie.

Door een kleine hoeveelheid monster te verdampen kun je aan het absorptie - of emissiespectrum zien of het alles goud is wat er blinkt.

Daar is echter kostbare lab. apparatuur voor nodig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gebruikd de wet van argimedes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar dacht ik ook gelijk aan. (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je Archimedes?
Het lijkt mij dat je dat als leek niet goed zelf kunt zien. Er is wel een kleurafwijking als je iets van echt goud vergelijkt met iets wat verguld is, dus misschien dat je er eens een paar trouwringen naast kunt leggen.

Maar mijn beste advies is ga even langs een echte juwelier.
12 jaar geleden
Het is wel wat werk, maar door de dichtheid te bepalen kom je erachter. Zo moet het:

- Weeg het voorwerp, noteer het gewicht in gram
- Vul een kopje/bak tot aan de nok compleet met water en plaats hier het voorwerp in. Zorg ervoor dat het water dat over de rand heengaat, wordt opgevangen. Lees dan in een maatcilinder af hoeveel ml water dit is.
- Deel dan het gewicht in gram door de hoeveelheid water in ml. Als hier ongeveer 19,3 uitkomt, heb je te maken met puur goud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had laatst ook gezien dat het door een magneet simpel was te herkennen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dezelfde manier als Archimedes dat deed.

Je vult een beker met water tot het punt waarop je het gehele voorwerp onder water kan zetten. Je meet vervolgens het verschil in het waterpeil en je meet hoe groot je beker (of emmer oid..) is. Je kan zo exact het volume van je voorwerp meten (in geval van een cilinder dus pi*r^2 maal de hoogte). Het volume van het verplaatste water is immers gelijk aan dat van het voorwerp dat je er in doet.

Je weegt vervolgens je voorwerp en deelt vervolgens het gewicht door het volume. Je hebt nu de dichtheid. Je vergelijkt vervolgens de dichtheid (of soortelijk gewicht zo je wil) met dat van goud.

Je kan ook zorgen dat je het voorwerp zet op iets dat drijft (zorg dat het nog steeds drijft wanneer het voorwerp op op staat). Zet het drijvende platform in in een bak (zolang het maar groot genoeg is) en vul het tot aan de rand toe met water (tot het punt waar het bol staat). Zet nu het voorwerp dat je wil meten op het al aanwezige platform en vang het water op dat over de rand loopt. Het gewicht van dat water is gelijk aan dat van je voorwerp. Let op dat dit alleen op gaat zolang het geheel drijft! Een baksteen en een klomp lood van dezelfde afmeting zullen even veel water verplaatsen bij het zinken terwijl de klomp lood zwaarder is. Pas als je ze op een bootje (oid.) zet kan je de waterverplaatsing gebruiken om direct het gewicht te bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de soortelijke massa van jouw voorwerp te vergelijken met de soortelijke massa van goud.

Soortelijke massa bepaal je door je voorwerp te wegen en vervolgens in een maatbeker met een vastgestelde hoeveelheid vloeistof te leggen. Zo veel hoger als de vloeistof nu komt, dat is het volume van je voorwerp in ml.
1 milliliter = 1 kubieke centimeter.

Deel het gewicht in grammen door het aantal kubieke centimeters volume en je hebt de soortelijke massa in grammen per kubieke centimeter.
Reken dat om naar kilogram per kubieke meter en je hebt de soortelijke massa van jouw voorwerp bepaald.

Puur goud heeft een soortelijke massa van 19.200 kg per kubieke meter.
Is dat ook jouw uitkomst dan heb je puur goud in handen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorwerpen uit puur goud En waarin gehandeld wordt (zelden tot nooit sieraden) hebben altijd een goudmerk.
Als het dus geen goudmerk bevat is het geen puur goud.

Een snelle controle is het volume te bepalen en dit te vermenigvuldigen met 19,2. De uitkomst moet tevens het gewicht zijn van het voorwerp. Er zijn maar een paar metalen die zwaarder zijn dan goud en die zijn meestal duurder. Dus heeft het weinig zin om deze metalen de plaats van goud in te laten nemen.