Nettodipoolbindingen ontstaan omdat er verschillende groepen aan een atoom gaan trekken.
Dit kunnen methylgroep zijn, elektronenparen of bijvoorbeeld fluor.
Maar in ieder geval een combinatie van verschillende "dingen"
Bij BF3 is dit niet het geval. Alle F'jes trekken even hard. Er zijn geen elektronenparen. Dit elektronenconfiguratie is immer 2,3. 2 in de binnenste schil zitten veilig, de buitenste schil binden allemaal aan de F atomen.

Waar het dus op neer komt is dat er overal even hard aan wordt getrokken, netzoals bij touwtrekken, krijg je dan geen polair gebied.

Toegevoegd na 54 seconden:
Oja, let wel op. Brutodipoolbindingen ontstaan wel. Om de simpele reden dat Boor niet zo hard trekt als fluor. Echter heffen de andere fluor kernen dit weer op.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gezamelijke lading van de F3 wordt geneutraliseerd door die van Boor,met andere woorden er is geen ladingoverschot (negatief danwel positief) omdat de ladingen elkaar opheffen. Wil je een dipool hebben dan moet er een overschot zijn aan positieve of negatieve lading door zuigende of stuwende krachten waardoor ladingsverschillen kunnen staan tussen elementen