Wat is de reactie vergelijking tussen cola en mentos?

de 2 stoffen die met elkaar reageren zijn aspartaam en arabische gom. maar welke stoffen ontstaan er?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Het is niet echt een chemische reactie, de stoffen in de mentos zorgen er voor dat alle co2 gasvormig wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het oppervlak van de menthos is heel ruw. Al die kleine "uitsteekseltjes" werken als "condensatiekernen" waar de CO2 belletjes zich aan kunnen vormen.
Reddie
10 jaar geleden
Koolzuur in cola is H2CO3 maar met het suikeroppervlak van de Mentos als katalysator splitst dat in H2O en CO2.
Een katalysator is een stof die een chemische reactie versnelt maar niet zelf aan de reactie deelneemt.
In de link op het andere antwoord wordt beweerd dat het geen chemische reactie is omdat er maar weinig H2CO3 in cola aanwezig is, maar toch moet elke CO2 molecule door reductie van een CO- - ion ontstaan.
Het CO2 gas dat in de cola is opgelost is een (nogal instabiel) CO3- - ion dat in evenwicht is met H+ ionen die de zurige smaak aan frisdrank geven.