Wat is het verschil tussen een onvolledige verbranding en een volledige verbranding?

Ik heb morgen Nask en dan heb ik Proefwerk. En ik weet dit echt niet.
Zou iemand me kunnen helpen. En niet te moeilijk A.u.b.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23K

Antwoorden (4)

Bij een verbranding heb je zuurstof (O2) nodig. Als dit helemaal 'op' gereageerd is, is het dus een volledige verbranding. Is er nog zuurstof over, dan is het onvolledig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Precies andersom dus.
Bij een volledige verbranding kunnen de brandstof en de eventuele tussenproducten bij het verbrandingsproces niet verder met zuurstof reageren (branden).

Bij een onvolledige verbranding kan dat nog wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Beetje kort door de bocht. Niet zo duidelijk.
Bij volledige verbranding kan alle brandstof zich verbinden met (meestal) zuurstof.
Bij onvolledige verbranding is er te weinig zuurstof om verbinding aan te gaan met alle brandstof.
Volledige verbranding van een stof houdt in dat de stof zich verbindt met zoveel van de oxidator (meestal zuurstof) als mogelijk is. Dit betekent in alle of bijna alle gevallen dat de moleculen van de brandstof geheel in atomen worden gesplitst waarbij ieder atoom zich verbindt met zoveel atomen van de oxidator (meestal zuurstof) als voor dat type atoom mogelijk is.
Onvolledige verbranding treedt op als er te weinig oxidator aanwezig is en de verbranding toch niet stopt (bijvoorbeeld door extreme hitte). Bij onvolledige verbranding zullen atomen uit de brandstof zich verbinden met minder atomen van de oxidator (meestal zuurstof) dan voor dat type atoom mogelijk is. Ook kan het zijn dat de moleculen van de brandstof niet volledig in atomen worden opgesplitst, maar dat brokstukken zich verbinden met atomen van de oxidator of zelfs dat niet. Roet is een voorbeeld van zulke onverbrande brokstukken van de brandstof.
Bij onvolledige verbranding komt minder warmte vrij dan bij volledige verbranding.
Bronnen:
jc54
10 jaar geleden
Onvolledige verbranding vindt plaats als er te weinig zuurstof aanwezig is. Dan kan de brandstof niet goed reageren met zuurstof. Hierdoor binden minder zuurstof-deeltjes zich aan de deeltjes van de brandstof dan mogelijk is. Het kan ook zijn dat de brandstof niet helemaal in moleculen wordt gesplitst, maar in grotere delen blijft zitten. Hierbij ontstaan afvalproducten die schadelijk zijn voor het milieu en voor je eigen gezondheid.

Voorbeeld:

Dit de reactievergelijking van de onvolledige verbranding van methaan.

2 CH4 + 3 O2 → 2 CO + 4 H2O.

Zoals je ziet ontstaat er hier in plaats van CO2 CO. Dit is koolstofmono-oxide en is heel gevaarlijk voor je gezondheid.