Wat is het gerommel bij onweer wat met een frequentie van 7 sec plaats vindt?

Ik zat vandaag onder mijn afdak toen ik bij het wegtrekkende onweer een vreemd kort gerommel hoorde met tussenposen van iedere keer 7seconden. Leek me toeval maar na nog een onweersbui hoorde ik exact hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De lage tonen van de donder gaan het verste weg, soms is dat zo ver dat je alleen nog maar en soort gedreun hoort.
.Bij een stevige onweersbui kan er makkelijk iedere 7 sec. een ontlading zijn dus ook een donder.
Hoe zwaarder de bui hoe meer gedreun er te horen is.
Soms hoor je hierdoor alleen maar gedreun, terwijl je de rest van de donder niet kan horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Compensatiepuntje!

Andere antwoorden (1)

Lage tonen dragen heel ver, veel verder dan hoge tonen.

Wat je hoort is het gerommel van bliksems op grote afstand.

Lage tonen worden vrij goed gereflecteerd door bijvoorbeeld heuvels. Daardoor kan het voorkomen dat je een laag gerommel twee keer hoort: eerst het gerommel zelf, daarna de echo die tegen de heuvel is weerkaatst.

Als er meerdere heuvels zijn, kan het gerommel zelfs heen en weer kaatsen. Dan hoor je het meermaals voorbijkomen, steeds zwakker, en steeds langgerekter.