Einstein stelde dat fotonen een impuls hebben. Als fotonen deze impuls afgeven, wat gebeurt er dan met het foton zelf?

Wordt het foton dan opgeheven en wordt de energie overgedragen aan het andere voorwerp, of veranderd de frequentie van het foton en verminderd de energie hiervan dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik heb niet zo gauw het boek bij de hand, maar zo ver ik mij herinner volgens kwantummechanica bepaald de hoek waarna de foton na een botsing met een elektron de overdracht van energie. En omdat altijd behoud van energie geldt zal de foton een lagere frequentie krijgen en mogelijk helemaal verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan krijgt het foton minder energie. De golflengte wordt dan groter. Wanneer de golflengte in het zichtbare licht valt verschuift de 'kleur' naar rood.
Veel energie: violet
iets minder: blauw
vervolgens: groen, geel, oranje, rood.
De volgorde van de regenboog dus.

Toegevoegd na 40 seconden:
Minder energie. De frequentie wordt lager. De golflengte groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een foton wordt geabsorbeerd, wordt de impuls van het foton overgedragen op het voorwerp en verdwijnt het foton.

Als het foton wordt gereflecteerd in de richting waaruit het kwam, blijft het foton bestaan (maar gaat het daarna de andere kant op). De impuls die op het voorwerp wordt overgedragen, is *twee* keer de impuls van het foton.

Immers, voor de reflectie had het foton een impuls P. Na de reflectie heeft het foton dezelfde impuls, maar de andere kant op - de impuls is nu dus  --P. Het verschil is 2P, en die impuls (2P dus) is overgedragen op het voorwerp, om te voldoen aan de wet van impulsbehoud.

Bij een voorwerp dat een foton van kleur verandert, kun je je het beste voorstellen dat het oorspronkelijke foton wordt geabsorbeerd, en dat een nieuw foton (met een andere impuls) wordt uitgezonden. De impuls die het voorwerp door deze aktie(s) meekrijgt, is daarmee het verschil in impuls tussen het oorspronkelijke en het nieuwe foton.
Cryofiel
12 jaar geleden
deze kunnen volledig geabsorbeerd worden en meteen in een andere vorm van energie overgaan. een foton kan bijvoorbeeld aan elektron "aanslaan" dit elektron komt in een hoger energie niveau terecht waar die niet stabiel is, deze vervalt weer en zendt daarbij weer licht uit. maar kijk bijvoorbeeld ook naar het foto-elektrisch effect. waar metalen onder invloed van licht spontaan stroom afgeven.

Toegevoegd na 22 minuten:
ik bedoel natuurlijk "een elektron" en niet "aan elektron"

en met vervallen bedoel ik dat die elektron weer in een lagere, stabiele baan komt. en met die terugval weer de potentiele energie vrijkomt die het in eerste instantie gekregen heeft van de foton. (dus de energie van het foton heeft eigenlijk arbeid verricht door de elektron in een hogere baan te brengen en zodra de elektron weer terugvalt verliest ie een deel van zn energie in de vorm van elektromagnetische straling (infradood-zichtbaar licht))