Hoe je zo'n jacobsstaf maakt weet ik niet, wel kan ik iets over de schaalverdeling zeggen.

Zie dit plaatje:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jakobsstaf#mediaviewer/File:Jacobsstaf.jpg

en noem het kruispunt van beide balken O (dus feitelijk heb je dan een rechthoekige driehoek AOC.

De hoek bij A (de helft van de hoek die je wilt meten) , laat ik die alfa noemen, daarvoor geldt:

tan (alfa) = lengte OC/lengte AO , ofwel OC = tan(alfa) * AO.

(Dat is gewoon 3e klas middelbare schoolwiskunde),
Met andere woorden, de schaalverdeling die je zou moeten aanbrengen zou gelijk moeten zijn aan tan(alfa) * AO.

Bijvoorbeeld als AO 1 meter is, zou daarmee bv. de 10 graden afwijking ten opzichte van de ‘as’ AO neerkomen op tan(10) * 1 m = 17,6 cm vanaf O. Zou je daarbij niet steeds in het achterhoofd willen houden dat je de hoek nog maal 2 wilt doen (omdat je eigenlijk de hoek 2* alfa wilt weten), dan zou je dus ook kunnen zeggen dat je de 20 graden markering op die 17, 6 cm neerzet), en zo verder.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even voor alle duidelijkheid: O is dus het punt dat precies halverwege tussen B en C ligt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Dit gaat er overigens van uit dat je simpelweg HOEKEN wilt meten, en dat is ook voldoende voor bv. observaties van sterren. Zou je het instrument willen gebruiken voor bv. de bepaling van de hoogte of afstandbepaling van objecten op aarde, dan wordt het allemaal ietsje ingewikkelder, zie daavoor bv. http://de.wikipedia.org/wiki/Jakobsstab
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hetis dus helaas de moeilijke versie
kierkegaard47
9 jaar geleden
Dan nog lijkt me deze schaalverdeling wel de juiste. Je moet alleen nog wat meer rekenwerk er ná doen, en daar slaan die formules in de duitstalige link op. Maar wat je feitelijk meet met het instrument is en blijft de hoek.