als je een atoombom op jupiter of andere gasvormige gooit wat gebeurt er dan?

stel....
de omstandigheden
zijn hetzelfde als op aarde en je gaat naar uranus(gasvormig) je doet een atoombom in de kern van uranus en je brengt hem tot ontploffing
wat gebeurt er met de planeet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks als je een atoombom in uranus stopt gebeurd er niks met jupiter.

Het beste antwoord

Er zal een explosie ontstaan die gepaard zal gaan met enorme drukgolven in het gas van de planeet, en er zal radioactiviteit vrijkomen - allemaal net als op aarde.

Verder gebeurt er helemaal niets - waarom zou er iets gebeuren?

Als je op aarde een atoombom hoog in de atmosfeer laat ontploffen, gebeurt er in feite ook "niets", behalve dan de bovengenoemde effecten. Ja, hier is leven, en dat leven heeft last van de vrijkomende straling. Dat leven bestaat niet op de gasreuzen, dus die radioactiviteit is daar geen probleem.

Verder gebruikt een deel van het leven op aarde elektronische apparatuur. Die apparatuur kan kapot gaan vanwege de elektromagnetische puls. Aangezien er op de gasreuzen geen elektronica aanwezig is, zal die elektromagnetische puls daar zonder effect voorbijgaan.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op onderstaande bron staat beschreven wat er gebeurde toen een grote komeet (Shoemaker-Levy 9) neerstortte op Jupiter. De komeet, die al kapot was, bestond uit meer dan 20 brokstukken. Alleen al brokstuk G veroorzaakte, toen het op Jupiter stortte, een explosie met een kracht van maar liefst 600 keer de explosiekracht van het complete nucleaire arsenaal op aarde.

Deze explosie veroorzaakte weliswaar een vlek in Jupiters atmosfeer die twee keer zo groot was als de hele aarde, maar ja, je praat dan ook wel over een explosie van heel wat meer dan één miezerig atoombommetje. Overigens was dit enorme effect ook maar relatief, aangezien Jupiter zo enorm groot is.

Verder zijn er vuurballen gezien met een temperatuur van 24000 K. Ook allemaal heel spectaculair, maar voor Jupiter als geheel onbetekenend.

Op het plaatje zie je de bruine vlekken van de inslagen van de diverse brokstukken van de komeet. De vlekken zijn groter dan de aarde, maar voor Jupiter stellen ze weinig voor.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je vlekken op Jupiter kunt zien, dan heeft de explosie dus wel een effect en heeft het dus niet hetzelfde effect wat je omschrijft wanneer je een atoombom in de lucht zou laten ontploffen.
De kracht van een atoombom is weliswaar kleiner, maar het effect zou, op kleinere schaal, hetzelfde moeten zijn als de meteorietinslag.
Dus waarom ontstaan de vlekken op Jupiter? wat is daar in de samenstelling van het gas veranderd?
Cryofiel
13 jaar geleden
De inslagen op Jupiter hadden de kracht van vele tienduizenden atoombommen die allemaal tegelijk op dezelfde plek tot ontploffing worden gebracht. Herhaal dit twintig keer. Dat is ongeveer wat er in 1994 is gebeurd. De vlekken geven niet zozeer een veranderde samenstelling van de atmosfeer aan, maar een menging van de atmosferische lagen. Materiaal dat zich normaal gesproken op grotere diepte bevindt, is door de explosies omhooggekomen, zodat we dat materiaal voor het eerst goed konden zien. Overigens zijn er ook enkele grote stormen op Jupiter, die zelfs nog groter zijn dan de vlekken die door de inslagen werden veroorzaakt. Ook die enorme stormen vermengen de atmosfeer. Dat is de reden dat de Grote Rode Vlek op Jupiter rood is.