Fluorescentiespectrum excitatie, meerdere pieken, welke is het excitatiemaximum?

Ik moet voor mijn studie een proef doen waarbij onder andere de golflengte van het excitatiemaximum moet worden bepaald van kinine. Nu heb ik meerdere pieken gekregen. Er is mij verteld dat ik de piek met de hoogste golflengte moet gebruiken, maar waarom is dat zo? Waarom niet gewoon de hoogste piek ofZo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Een piek van de hoogste golflengte geeft per hoogte van de piek de meeste energie weer.
Dus zal een iets lagere piek van een kortere golflengte meer energie vertegenwoordigen.
Kinine geeft bij 380-400 nM een witachtig licht als fluorescentie reactie, volgens mij dus met meerdere pieken (anders kan het niet wit lijken).
Dus zit ook in het blauw445 -470 gebied of zelfs hoger ook een piek, die redelijk hoog is, dan is dat de exitatiepiek.
Ik vermoed dat die in het blauwe gebied ligt maar ken de curve van het spectrum van kinine niet uit mijn hoofd.

Van belang is of de spectrometer het aantal fotonen weergeeft of de energie van die piek in absolute zin.

Een foton met de halve golflengte heeft de dubbele energie. Bij een nauwbandige spectrometer die de piek baseert op het aantal fotonen ven een bepaalde frequentie kun je stellen dat bij een lineaire schaal een piek van gelijke hoogte met halve golflengte dus een twee keer zo grote energie (uitgedrukt in EV)vertegenwoordigt.