Wat gebeurt er als je hout vacuüm verwarmt?

Als je hout vacuüm verwarmt of in ieder geval in een ruimte zonder zuurstof zodat het niet zou gaan branden, wat gebeurt er dan met het hout?

Toegevoegd na 10 uur:
maar als je het doorverwarmt zouden de stoffen waar hout uit bestaat kunnen smelten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ligt eraan, waarin je het vacuüm bewaard ?
in plastic kun je het niet verwarmen, want dit wordt > 100 °C Hout smelt niet, het verbrandt
Hout komt van bomen, en ook bomen smelten niet

Het beste antwoord

Zie ook http://wiki.answers.com/Q/What_happens_when_carbon_is_heated

Je moet de twee dingen los zien van elkaar: het verwarmen en het vacuüm.

1. Het moeilijkste: Absoluut vacuüm bestaat niet, dus in de wetenschap spreekt men van vacuüm als een (gas)mengsel onder zeer lage druk. Ik verwijs hiervoor naar de (lanzaam uit productie gehaalde, wat een echte stommiteit is want die werden gemaakt in de arme landen en zo wordt de armoede nog groter en die kostten nog een paar cent terwijl spaarlampen intussen 100 X zo on-milieuvriendelijk blijken te zijn en ook slecht voor onze gezondheid en ogen) gloeilamp waarin argon zat en een draadje van meestal wolfram. Ik ga met dit voorbeeld verder in fase 2.

2. Verwarmen en verkoelen (horen samen). Als je iets warms in de ruimte brengt zoals een metaal, zal het automatisch warmte afgeven en dat gebeurt door omzetting naar straling. Dat merk je als je je vingers tegen een 100 Watt gloeilamp houdt en een verbrande vinger overhoudt. De straling zet zich om in licht en warmte (is deel van het lichtspectrum met een andere frequentie, alles van energie is eigenlijk een of ander vorm van trilling en dus ook straling).

Jouw vraag is dus deze twee puntjes samen en daardoor ga je naar een derde, maar nu specifieke case:

Hout behoort bij de stoffen die niet smelten omdat het samengestelde moleculen zijn die reageren met andere moleculen. Net zoals koolwaterstoffen (aardolie, aardgas) zorgt bij hogere temperatuur gas + zuurstof voor koolstofdioxide en waterdamp (beiden broeikasgassen) maar je merkt dat je dus eigenlijk ook van vast (olie) of vloeibaar (aardgas door je leidingen onder druk) naar gasvormig gaat, dus in zekere zin ook de regels volgt van aggregatietoestanden vast - vloeibaar - gasvormig bij 'verwarming' (verhoging temperatuur). Het is dus niet zo simpel omkeerbaar. Je hout wil dus verdampen, en in dit geval heeft het GEEN hulp van zuurstof. Toch zal het ook de warmte moeten 'uitstoten' bij aggregatietoestandovergang. Met zuurstof brandt het aan 180 graden (denk aan lucifer), zonder zuurstof (pseudo-vacuüm) kun je tot een temperatuur gaan dat het uit elkaar valt en naar houts'kool' gaat.

Het mooie nu aan je vraag is dat je eigenlijk tegelijk uitleg vraagt hoe aardolie ontstaat: Hout raakt bedolven onder hoge druk en wordt houtskool wordt dan zowel aardolie als uiteindelijk diamant (dat ook kan branden).

Het valt dus uiteen in vacuüm of 'verdampt' in (on)zekere zin door niet te binden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het proces is dus in zekere zin WEL omkeerbaar, maar veel complexer dan gewoon waterijs dat water wordt en dan verdampt. Het water dat trouwens neerslaat is meestal ook ontzuivert en niet hetzelfde ijs dat je oorspronkelijk had. Volgens de laatste wetenschappelijke stand van zaken zou water zelfs een soort geheugen hebben (een soort trillingscombinatietoestand) waardoro zelfs misschien het 'effect' van homeopathie (ondanks dat het wetenschappelijk onmogelijk is bij dat soort verdunningen het additief over te houden) dan misschien toch zou kunnen verklaren.

Andere antwoorden (1)

Verkolen/verschroeien

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierdoor ontstaat houtskool

Toegevoegd na 2 minuten:
Pardon, ik ben weer te snel met antwoorden. Het wordt Pyrolyse genoemd...