wordt ijzeroxide weer ijzer?

We verbruiken op jaarbasis nogal wat ijzer, een gedeelte wordt opnieuw gebruikt maar de rest verbrand onder invloed van zuurstof. Komt dit ijzerroest op de een of andere manier weer terug in de vorm van ijzer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Het oxideren van ijzer is een chemische reactie waarbij ijzer Fe zich verbindt aan zuurstof O2. Daar komt energie bij vrij. Dat betekent andersom dat je de zuurstof wel weer van de roest af kunt krijgen, maar met een proces waar energie bij moet. Zo kun je ook geroest ijzer recycelen, net als wanneer je ijzererts (inderdaad ook geroest ) gebruikt om ijzer te winnen. Zelfreparerende roestplekken bestaan niet, maar het terugbrengen van geroest ijzer in de fabrikage kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, als je dat zou kunnen uitvinden, dan kun je auto's met zelfreparerende roestplekken op de markt gaan brengen, dan word je rijk!
IJzer wordt gewonnen uit ijzererts. Dat is eigenlijk roest.
De winning kost een hoop energie. Uit zichzelf krijg je daar geen ijzer van.
AWM