Kan CO2 door condensatie of regen in de lucht weer terug vallen op aarde?

Toegevoegd na 29 minuten:
http://www.gratisppltheorie.nl/meteo.htm
http://www.klimatosoof.nl/node/886
http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article2471819.ece/Waterverlies_uit_stratosfeer_verklaart_afkoeling_aarde
http://www.uniqfill.nl/werking-luchtwasser

Toegevoegd na 1 week:
Omdat ik geen bevredigend antwoord heb gekregen en ook niet meer verwacht sluit ik deze als open vraag.
Zie mijn reactie,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet niet. Bij -78 graden Celsius gaat CO2 van gas direct over in vast (droogijs -> zie bron 1). Als het smelt, sublimeert het eigenlijk meteen en wordt het weer gas. Het gas CO2 heeft de eigenschap zich regelmatig over de atmosfeerlagen te verspreiden en zit dus tot op grote hoogte, maar ook direct boven de grond.

CO2 komt terug op aarde door opname van de oceanen en door planten en bomen die de CO2 opnemen om te kunnen groeien (koolstofkringloop -> zie bron 2). Zij nemen de CO2 dus op uit de luchtlaag direct erboven. Omdat het CO2 zich 'gelijk' over de hele atmosfeer verspreidt, zal grote afname in de onderste luchtlaag er wel voor zorgen dat de concentratie CO2 in de hele atmosfeer afneemt - de CO2 herverdeelt zich dan.

Volgens mij laat CO2 regen redelijk ongemoeid. Zure regen ontstaat (ontstond) door reacties tussen water en zwavel, stikstof en ammoniak, maar heeft niet direct te maken met CO2 (zure regen -> zie bron 3).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord had ik verwacht.
Ik heb een paar links onder mijn vraag geplaatst.
Geef u even de gelegenheid om het door te lezen en te overdenken.
Kom er later op terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als co2 op grote hoogte (waar het heel koud is) overgaat in vaste stof zou het in principe mogelijk zijn dat in heel koude gebieden (siberie?) co2-sneeuw valt.
Overal waar het warmer is zal de co2 niet op de grond komen omdat het voortijdig weer in gasvorm overgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WHuls, blijkbaar heeft u er zelf een idee over. Houd ons dan niet langer in gespannen afwachting en deel. Ik heb weinig toe te voegen aan mijn eigen woorden en zie niet goed waar u heen wilt met de links onder uw vraag.
Verder vind ik de verwoording van AdrieK helder en ondersteunt het mijn eigen idee. Maar ik laat mij graag onderwijzen, mocht het anders wezen. Trouwens, volgens mij klopt dat van die sneeuw wel. Ik heb eens een beetje klimaatdynamica mogen volgen en uiteraard ging het ook over ijsmonsters van de polen en Groenland. In de luchtbelletjes in het ijs zit zeker CO2, omdat het gewoon uit de lucht is 'afgevangen', ingesloten geraakt. Dat is dan atmosferisch CO2. Maar ik meen mij te herinneren dat er ook niet-atmosferisch CO2 in het ijs zat. Dat kan natuurlijk uit het zeewater komen, maar misschien ook wel van de sneeuw, want uiteindelijk groeit het poolijs van bovenaf aan door sneeuw die ineengeperst wordt door het eigen gewicht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wnip; Sorry dat ik niet eerder kon reageren, ik ben kleine zelfstandige, en er moet ook gewerkt worden. Ja ik heb inderdaad zo mijn mening daar over.
Men zegt altijd dat grote boosdoener CO2 de veroorzaker is voor de opwarming.
Ik denk dat zwaveldioxide de veroorzaker is.
Dat zou ook verklaren waarom bomen dood gaan.
Kijk bijv. eens bij bruinkoolcentrales in het buitenland waar in de nabije omgeving de bomen dood gaan.
Wat is de reactie zwavel-stiksof-zuurstof in de lucht. Waarom zou zeewater wel CO2 opnemen en regen of condens niet wat dan weer terug valt op aarde.
Ik heb het hier dan over de troposfeer en stratosfeer. En waarom kunnen vluchtige stoffen wel ingevangen worden bij waterwassers bij stallen en niet in de vrije natuur met regen en condens.
CO2 is anderhalf maal zo zwaar als de lucht in onze omgeving. Helium is heel licht en bevindt zich derhalve in de ijle / hoge luchtlagen.