Is soortelijke warmte hetzelfde als calorie?

Want ze staan allebei gedefinieerd als: warmte dat nodig is om 1 gram met 1 graad Celcius te verwarmen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Nee.

Sowieso niet. Soortelijke warmte is een grootheid, calorie een eenheid.

Daarnaast niet omdat calorie wat anders is:

Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water één kelvin (of 1 graad Celsius) te verwarmen (zie beneden bij "Definities van calorie").

Een joule is vergelijkbaar met een calorie en die wordt vaak gebruikt om soortelijke warmte te definieren:

De soortelijke warmte kan uitgedrukt worden in J·kg−1·K−1 en is dan de benodigde hoeveelheid warmte-energie (in J) om één kg stof één graad in temperatuur te doen stijgen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte

Dus ik zou graag je bron zien van de claim die jij doet.

Toegevoegd na 4 minuten:
J=joule
kg=kilogram
K=Kelvin

De formule moet je even op de wiki bekijken.

De twee hebben dus wel met elkaar te maken. Echter is ze gelijk stellen zoiets als tijd en seconde gelijkstellen. Calorie hoor je daarnaast niet meer te gebruiken, maar dus joule.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jouw antwoord! Heb morgen namelijk proefwerk, dus echt heel erg bedankt voor het antwoord. Ik vond het ook nogal onlogisch klinken, maar in ons boek staat dit bij soortelijke warmte: De hoeveelheid warmte die nodig is om 1 g van een stof 1 graad Celcius in temperatuur te laten stijgen. En bij Calorie staat: De hoeveelheid warmte die nodig is om 1 gram water 1 graad Celcius in temperatuur te laten stijgen. En aangezien bij soortelijke warmte 'een stof' ook water kan zijn, concludeerde ik dus dat het hetzelfde moest zijn. (het lukt mij niet om foto's te plaatsen :( )
Thecis
7 jaar geleden
@Ro123
@MrTomaat We pakken even snel wiki er bij (dan kan ik copy-pasten ;-) Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water één kelvin (of 1 graad Celsius) te verwarmen (zie beneden bij "Definities van calorie").
https://nl.wikipedia.org/wiki/Calorie De soortelijke warmte is een stofeigenschap. En die eigenschap is inderdaad hoeveel energie er nodig is om 1 gram van die stof 1 graad celsius / kelvin te doen stijgen.
Zo lijkt het inderdaad hetzelfde. Maar er is inderdaad een groot verschil. Soortelijke warmte is een stof eigenschap. Die is voor elke stof verschillend. Zo is het voor water 1 calorie, maar voor alcohol ca 0.6 calorie. De calorie is een eenheid voor de energie. En die eenheid is gebasseerd op de soortelijke warrmte van water.
Dat is ook het grote verschil met wat er in je boek staat. Wat ze bedoelen te zeggen is dus dat de calorie gebasseerd is op de stof water. Daar hebben ze de eenheid mee gesteld (net zoals het kookpunt van water gesteld is op 100°C en het vriespunt van water op 0°C. Het is puur een bepaling van eenheid / referentiewaarde). Anders gezegd, de soortelijke warmte van water is precies 1.00 calorie per gram per graad
Die van alcohol is ongeveer 0.6 calorie per gram per graad. Calorie is inderdaad een verouderde eenheid. Tegenwoordig gebruiken we Joule (alleen in voeding wordt er nog veel gesproken over de calorie (waarmee ze dan weer kcal bedoelen, maar dat geheel terzijde).