Welke gassen komen er vrij bij het aansteken van een lucifer?

Zijn de gevaarlijk? Of slecht voor het milieu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Reddie
10 jaar geleden
Ik denk dat de wereld niet meteen vergaat met één lucifer.
Anders was dat al gebeud toen er nog geen aanstekers waren.

Antwoorden (1)

De aktieve bestanddelen in een luciferkop zijn kaliumchloraat met wat zwavel en zetmeel. De rest is mineraal vulsel en lijm.
In het strijkvlak op het doosje zit er rode fosfor verwerkt.
Ontsteking van de lucifer gebeurt door tegen elkaar wrijven van kaliumchloraat en fosfor. Kaliumchloraat zorgt voor zuurstof, zwavel en zetmeel zijn de eerste brandstoffen (vooraleer het hout van de lucifer begint te branden).
De gassen die vrijkomen zijn vooral CO2 met een heel kleine beetje SO2 (afkomstig van de verbranding van het beetje zwavel). Dit SO2 zorgt voor de karakteristieke geur als je een lucifer ontsteekt en is in die kleine hoeveelheden absoluut onschadelijk.

Zelfs toen er nog geen aanstekers waren, is het aandeel van lucifers in de productie van SO2 miniem geweest ten opzichte van de grote hoeveelheid SO2 die vrijkomt door verbranding van niet-zwavelarme steenkool (periode 1900 – 1950).