Is het mogelijk om vuur te doven d.m.v. geluid?

Als ik mijn hand voor de een dreunende box houdt, voel ik een druk op mijn hand. Vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Één van de oplossingen van de toekomst misschien?

Antwoorden (7)

ja dit is mogelijk...bij sommige branden maken ze ook gebruik van explosies om vuur te doven..druk drukgolven uit een box doen dit in het klein en zou een klein vlammetje moeten kunnen doven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag hebben ze bij Mythbusters ook een keer behandeld. Het lukte met enorme speakers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik me niet vergis, dacht ik dat 'ie vandaag werd uitgezonden.
AWM
15 jaar geleden
Met een klein (bas)speakertje kun je een kaars uitblazen. Is ook vuur.
Het kan, maar alleen een zeer klein vuur met erg veel lawaai, dus het is niet erg practisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen Koeweit in brand gezet werd, werden de oliebranden uitgeblazen met vliegtuigmoteren gemonteerd op tanks... Het geluid van de vliegtuigmotoren blies ze in een klap uit... Het duurder maanden voordat ze de uitvinding zo ver gekregen hadden, maar toen het operationeel was, doofden ze de branden in een mum...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja ik denk dat het klopt wat jij zegt, en niet wat ik zeg..
puntje erbij voor jou...
Het principe hierachter is dat je de zuurstof ontneemt welke nodig is voor vuur om uberhaupt op te treden. Door grote luidsprekers veel lucht te laten verplaatsen, neem je de zuurstof weg.

Hetzelfde principe is ook toegepast bij het blussen van de oliebranden in Koeweit in '90-'91. Met grote omgekeerde vliegtuigmotoren werd de zuurstof weggeblazen en doofde zo deze brandende oliebronnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is ook op Braniac behandeld. Nou valt het wetenschappelijke gehalte van dat programma wel te bediscussieren. Het is ze wel gelukt om een vlam te doven met 170 nog wat dB (gewone muziek).

She could do science, her...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door mijn stembanden op een aangename uitnodigende manier te gebruiken doof ik het vuur van de eerste opkomende ruzies. Dus geluid dooft vuur.