Waarom rusten sommige zendmasten op één punt?

Hieronder de voet van de 275 meter hoge zendmast in Lopik. Dit punt staat bovenop de betonnen toren op 100 meter. Waarom kiest men voor deze puntbelasting?

Picture for question
escape
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Stel dat het met drie poten vast zou staan, dan zou dat een hele stabiele constructie zijn. Stabiel, maar ook star, en dat is waar het nu om gaat: bij windbelasting moet de zendmast kunnen bewegen, zonder dat de poten worden overbelast en het zouden kunnen begeven. Vandaar dat het gewicht op een centrale poot wordt gedragen, en de mast rechtop wordt gehouden door kabels naar alle (minstens drie) richtingen.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep - althans, dat was ook mijn eerste gedachte, maar ik wist het niet zeker.