Moet het water in een kernreactor is een bepaalde temperatuur hebben? Zo je welke?

Bij de opwekking van energie via kerncentrales staan vaak grote koeltorens. Die dienen ervoor dat het hete water afkoelt, maar waarom zouden ze dat afkoelen?

Als water is verhit door kernreacties (neutronen) ontstaat er damp dit wordt in de generator/turbine omgezet in elektriciteit.

Toch wordt het hete water afgekoeld en blijkbaar niet gebruikt voor stroom opwekking want na afkoeling gaat het de kernreactor weer in. Het lijkt er dus op dat de kernreacties van U235 alleen plaats mogen vinden in heet water maar toch weer gekoeld water....

Dus hoe zit dat nu precies?

Bij kolencentrales zie je dergelijk grote koeltorens niet daar lijkt dus alles (?) gewoon op te worden gestoomd?

erotisi
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn twee gescheiden watersystemen. Eén waarbij water wordt verhit om turbines aan te drijven. De ander om te koelen. Bij een kerncentrale bestaat de kans op een meltdown. Dit proces kan worden vertraagd door grote hoeveelheden koelwater langs de reactor te pompen. Bijv. zeewater of rivierwater. Zout zeewater of verontreinigd rivierwater is ongeschikt om te gebruiken in turbines. Overigens hebben kolencentrales wel degelijk koeltorens. (Zie bijv. Amercentrale)
erotisi
7 jaar geleden
De amercentrale heeft wel zo'n grote koeltoren, maar is de functie daarvan heel anders? Ik zie niet zo snel waarom die ook een koeltoren nodig hebben?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koeltorens worden in industriële processen gebruikt om het afvalwater te koelen tot een temperatuur waarop het weer geloosd mag worden. Bij heel warm weer krijgen we vaak de waarschuwing zuinig met energie te doen.
Rivierwater is dan warm(er) en de rivier staat laag. Dus er is weinig en warmer water om te koelen. Daarnaast is de buitentemperatuur hoog waardoor het afkoelen van koelwater langzamer verloopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het water in een kerncentrale heet overigens zwaarwater of Barietwater en heeft een temperatuur van 280 graden Celsius onder een druk van 100 atmosfeer. Door die hoge druk kookt het water nog niet bij 280 graden. http://www.museon.nl/nl/hoe-werkt-een-kerncentrale

Antwoorden (1)

Water wordt aan de kook gebracht door de gloeiende staven in de reactor. Met de daarbij ontwikkelde stoom onder hoge druk wordt elektriciteit opgewekt. Ingewikkelder is het niet. In feite is een kernreactor een stoommachine in een modern jasje... Het gebruikte water/stoom wordt afgekoeld in een koeltoren. Het water kan uiteraard opnieuw worden gebruikt, maar of dat altijd gebeurd?