in quantum mechanica, is observeren/meten hetzelfde als met eigen ogen bekijken, en is het effect hetzelfde ?

Ik heb een (theoretisch) artikel gelezen over entanglement teleportatie, waarbij verteld wordt dat na het meten van een atoom, het vervalt. Als dit hetzelfde is als observeren, waarom vervalt de hele wereld dan niet als wij de wereld "observeren" met onze ogen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
erotisi
8 jaar geleden
Natuurkundig gezien spreekt men van vervallen van een atoom als deze door wijziging van de kern van het atoom een ander atoom (element) is geworden. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Vervalproduct Wat jij bedoelt met vervallen is denkt ik enerzijds: de instorting van de golffunctie dat ontstaat door de atomen te meten/observeren. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Ineenstorten_van_de_golffunctie. Het lijk me dus sterk dat in het artikel wordt gesproken over het vervallen van atomen, omdat het vervalproces van atomen niet te beinvloeden is. Mss kun je het artikel bijvoegen Wat ik me wel kan voorstellen is dat de geobserveerde atomen allemaal uit elkaar vallen (maar dus niet vérvallen) doordat ze dusdanig uit hun waarschijnlijkheid posities zijn gekomen dat ze geen geheel meer kunnen vormen omdat het zo 'stug' is geworden. De golfwaarschijnlijkheden houden ons in zekere zin in leven. Maar dit is even mijn amateuristische kijk erop, en misschien volledig onjuist. Hoewel meestal wordt aangenomen dat creatie door observatie /meting alleen bij subelementaire deeltje voorkomt kan ik me ook iets dergelijks wel op wereldsnivo duiden. Bijv. bij optische illusies bestaat de werkelijkheid uit bijv. twee mogelijke beelden. Als je kijkt zie je de ene vorm terwijl op een ander moment je de andere vorm ziet. Door te kijken creeer je een beeld; maar dit is natuurlijk geen natuurkunde meer maar psychologie. Overigens lijkt er mij wel een verschil te zitten tussen teleportatie en verstrengeling. Bij teleportatie wordt er informatie geanalyseerd en wordt geprobeerd precies die informatie over te brengen naar een andere plaats terwijl bij verstrengeling die informatie al verbonden is maar niet steeds identiek wat juist belangrijk is bij teleportatie. Zie :https://nl.wikipedia.org/wiki/Teleportatie. Hierin staat tevens dat bij klonen juist het origineel gehandhaafd blijft. Wat betreft observering bestaat er overigens ook nog het zeno effect. Dat houdt in dat juist door observeren van een onstabiel deeltje het nooit vervalt tot een atoom van lagere massa. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_Zeno_effect

Antwoorden (2)

Omdat het atoom,of beter gezegd elementaire deeltje niet vervalt. In kwantummechanica wordt alles weergegeven in onzekerheden. Zo kun je niet de snelheid en de plaats van een elementair deeltje tegelijk weten. Hoe nauwkeuriger je de snelheid meet hoe minder je over de positie te weten komt, en andersom. Dit heef het onzekerheidsprincipe van Heisenberg.

Wat jij bedoelt met vervallen is dat je door meten een parameter naukeurig weet en alle onzekerheden zijn opgeheven, dat is dus geen vervallen. Het deeltje verdwijnt dus niet.

Daarnaast is gewoon kijken eigenlijk weer iets anders. Want dat speelt zich af op macroschaal en daar gelden de kwantum wetten weer niet.

Vandaar dat de wereld niet verdijnt met kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het verwarrende voor mij was een (theoretische) uitleg over een testpersoon die geteleporteerd (eigenlijk gecloned zou ik zeggen) naar de miljoenen ge-entanglede deeltjes, waarbij ze aannamen dat het originele testpersoon zou vervallen in een hoopje atomen omdat deze "gemeten" waren. Overigens was er ook een theorie dat overal waar je niet kijkt, alles in onzekerheids staat was, het idee dus; alleen waar je kijkt (observeerd) is het particle echt, en als je wegkijkt, is het weer in heisenberg status.
erotisi
8 jaar geleden
Hoewel de echte kwantummechanische wetten op macro nivo zich niet zo duidelijk openbaren, weet ik niet zeker of ze echt helemaal geen rol spelen. Ik vermoed dat er zoveel overlappende waarschijnlijkheden zijn in de materie/objecten om ons heen dat het praktisch gezien van weinig waarde is. Maar van weinig waarde wil natuurlijk niet zeggen van geen waarde. Toch zijn er op macro-nivo ook wel creatie-metingen. Dat zijn natuurlijk geen instortingen van golffuncties. Als je bijv. een enquete zou houden onder mensen of zij voor of tegen kernenergie zijn, kan het zijn dat er een heleboel mensen daar nog geen mening over hebben. Maar door de enquete kunnen er wel meningen worden gevormd zodat de observatie-enquete toch iets creeert wat van te voren niet vaststond.
Misschien een eenvoudiger voorbeeld is het meten van de temperatuur van water met een thermometer. De koude meter kan het water al beinvloeden....
WimNobel
8 jaar geleden
@contrast99: Teleporteren en "kloneren" (kopiëren) zijn twee verschillende dingen. Bij teleporteren wordt informatie verplaatst, en perse niet gekopieerd. Als dat zo zou zijn, dan zou je na een teleportatie het origineel doelbewust moeten vernietigen (met alle ethische consequenties van dien), ofwel je zou het origineel zou blijven bestaan en leven en zouden we twee exemplaren van dezelfde persoon hebben, waarvan er één buitengewoon teleurgesteld is dat hij nou nog niet geteleporteerd is.
Dat de originele testpersoon vervalt tot een hoopje atomen lijkt me dus wel een noodzakelijk gevolg van de teleportatie.
NB. Kloneren is het voortbrengen van een nieuw identiek individu door het ongeslachtelijk overbrengen van erfelijke eigenschappen. Maar ik neem aan dat je met kloneren eigenlijk kopiëren bedoelde. @erotisi: Wat jij vermoedt dat kan ik bevestigen. Bij macroscopische objecten openbaren de kwantumeigenschappen zich nauwelijks door de overlappende waarschijnlijkheden. Dat lijkt me een juiste formulering.
Laten we even aannemen dat de vraagsteller met verval de collaps van de golffunctie bedoelt, zoals erotisi al veronderstelt. De vraag is dan eigenlijk wie of wat nu precies die collaps teweegbrengt. Dit nu is een filosofische vraag, waarover men veel verschillende standpunten kan innemen.

Wat ik zo kan bedenken is het volgende:
1. Er vindt helemaal geen collaps plaats want het systeem was toch al gedetermineerd. Er waren alleen verborgen variabelen die we niet konden meten (dit standpunt werd door Einstein ingenomen maar is gefalsifieerd door het experiment van Aspect).
2. Systemen zijn op microschaal onzeker, maar op macroschaal gedetermineerd. Het probleem is dan waar precies de grens ligt. Dit standpunt, dat Mullog lijkt in te nemen, is niet consistent met de regels waarmee onzekerheden worden berekend. Ook grote systemen kunnen quantumonzekerheden bevatten, al zullen ze gewoonlijk verwaarloosbaar zijn.
3. De collaps vindt plaats als een organisme of machine iets waarneemt. Maar hoe complex moet dit organisme of deze machine dan precies zijn om van een waarneming te kunnen spreken? Is er sprake van een waarneming als een thermometer een bepaalde waarde aangeeft maar niemand leest hem af?
4. De collaps vindt plaats als een mens iets waarneemt (een antropocentrisch standpunt en alleen daarom al verdacht).
5. De collaps vindt plaats als een mens of dier zich ergens bewust van wordt (maar hoe moet het dan met Schrödingers kat? Het beestje is zich ervan bewust dat hij nog leeft, maar Schrödinger zelf weet nog van niets).
6. De collaps vindt plaats als IK me ergens van bewust word (en zo leeft ieder in zijn eigen persoonlijke universum).
7. Er vindt helemaal geen collaps plaats; alle mogelijkheden worden gerealiseerd in parallelle werelden (Many worlds theorie).
8. Onze mening over of en wanneer en door wie de collaps plaatsvindt doet er niet toe, als de formules maar in overeenstemming zijn met de werkelijkheid en we juiste voorspellingen kunnen doen (de Kopenhaagse interpretatie).

Nou als ik nog langer nadenk schieten me nog meer mogelijkheden te binnen. Dus dat doe ik maar niet. Het is een heel complex vraagstuk en iedere mogelijke oplossing brengt weer nieuwe moeilijkheden met zich mee.
WimNobel