hoe bereken je halveringstijden van atoomkernen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik interpreteer je vraag als: hoe bepaal je de halveringstijden. Met alleen rekenen kom je denk ik niet zo ver. Ik vermoed dat halveringstijden niet nauwkeurig theoretisch bepaald kunnen worden (d.w.z. zonder meting of experiment) maar dat weet ik niet zeker. Er zijn isotopen met een halveringstijd van een fractie van een seconde en er zijn er met een halveringstijd van miljoenen/miljarden jaren. Voor een halveringstijd in dezelfde orde van grootte als de meettijd t: Meet op t=0 de activiteit van een preparaat met een Geigerteller. Na een tijdje, tijdstip t meet je de activiteit weer. (de achtergrondstraling moet verwaarloosbaar zijn t.o.v. de activiteit van het preparaat en het preparaat mag alleen radioactieve kernen van de te onderzoeken atoomsoort bevatten) De activiteit voldoet aan de formule: Pt = P0 2^(t/th) [1] Pt de activiteit op tijdstip t P0 de activiteit op t=0 th de halveringstijd dan volgt (th oplossen uit [1]): th= t log(2)/[log(P0)-log(Pt)] (voor de log mag je elk grondtal >1 kiezen: 2log, elog=ln, 10log... allemaal prima)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100