Waarom wel weken in Biotex en niet in Omo, Ariel,Witte Reus (en noem maar op)?

Wanneer je bijvoorbeeld een ontstoken nagelriem hebt, wordt er van oudsher gezegd dat je dan in de Biotex moet weken. Waarom is dit Biotex en geen ander wasmiddel? Verschilt Biotex dan zo erg van andere wasmiddelen? Zo ja, waarin zit dan scheikundig gezien het verschil? En wat doet Biotex precies met een rode gezwollen kloppende vinger (om bij mijn voorbeeld te blijven) en kunnen andere wasmiddelen dat dan niet bewerkstelligen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
76.9K
jc54
12 jaar geleden
Bij ons spoelen we in een sodabadje als we een ontsteking hebben. Toevallig twee weken geleden had onze hond een ontsteking aan een pootje. Drie dagen lang na elke keer uitlaten spoelen in een sodabadje, en je zag de ontsteking minder worden.

Het beste antwoord

Aan Biotex zijn biologische enzymen toegevoegd die het vuil afbreken. Daarom wordt Biotex ook ‘Biologisch actief’ genoemd. Het enzym hecht zich aan de vlekken in de kleding en zorgt ervoor dat de vlek losweekt van het kledingstuk. De werkzame enzymen in Biotex zijn: alkalische proteasen; eiwitafbrekende enzymen, amlylasen; zetmeelafbrekende enzymen, lipasen; vetafbrekende enzymen. Een groot voordeel van enzymen is dat de was veel minder heet gewassen hoeft te worden.

Als bijwerking hebben de enzymen ook een heilzame werking op lichte ontstekingen. Ook als je erg vieze handen hebt (fiets schoongemaakt) is een biotexsopje de ideale reiniger. Het trek al het vuil uit je porien, rimpels en onder je nagels vandaan.

Soda heeft iets mindere reinigings en helende eigenschappen, maar voldoet in de meeste gevallen.

Aan heel veel voor en hoofdwasmiddelen van de merken die je noemt zijn ook enzymen toegevoegd om betere waseigenschappen te krijgen en die hebben dus vergelijkbare, zij het in mindere mate, reinigings en helende eigenschappen. Lees voor de enzymen maar eens de omschrijving op de verpakking.

Zoals je ziet is je vraagstelling iets te "gekleurd" gesteld. Dat komt omdat er veel sprookjes in omloop zijn omtrent dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een oud pak Biotex Blauw, en daar staat ook Cellulase op.
In de winkel zie ik overal alleen 'enzymen' op staan, zonder verdere specificatie. Vreemd dat die man dit achterhaald noemde. Maar ik heb dat woord vaker gehoord, als dooddoener.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cellulase is een groep van enzymen dat in de meest algemeen voorkomende vorm cellulose afbreekt. Deze vorm komt voor in de magen van herkauwers en wordt gevormd door de in de magen in symbiose levende bacteriën. Ik kan me voorstellen dat Biotex ook deze enzyme toevoegt aan hun wasmiddelen. Je tweede alinea begrijp ik niet!

Andere antwoorden (2)

Biotex bevat enzymen, die zorgen ervoor dat het vuil uit het wondje trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt wel...
Ik heb een aantal maanden geleden een ontstoken vinger gehad en mijn huisarts zei dat je elk waspoedermiddel kan gebruiken,maar naderhand in het ziekenhuis zei de chirurg dat weken in wasmiddel of soda achterhaald is en je in gewoon water moet weken.
Het blijkt ook niet goed voor je huid te zijn.