Een zelfstandig naamwoord (het vacuüm)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vacuüm is een zelfstandig naamwoord, je kunt 'vacuüm' niet 'doen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, een zelfstandignaamwoord. Het werkwoord ervan is 'Vacuümeren'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen werkwoord en geen voorwerp. Het is een toestand van luchtledigheid. . Taalkundig is het een zelfstandig naamwoord
anneliez
13 jaar geleden
Ik zie hier overal 'zelfstandignaamwoord' staan bij de antwoorden, maar volgens mij is het toch echt een bijvoeglijkvoornaamwoord!
'De vacuum ruimte'
Ruimte is het zelfstandignaamwoord en vacuum zegt er iets over. Vacuum is dus een bijvoeglijkvoornaamwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
De definitie van vacuum is trouwens dat het geen voorwerp is. Het is een ruimte waar niets is. Geen gas die de ruimte opvult. Er zit niets in, dus is het ook geen voorwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus is het ook geen vacuum ruimte
Volgens de Van Dale

1va·cu·üm [vaakuuwem] het; o -cua, -s 1 luchtledige ruimte 2 periode zonder leiding; niet gevulde pauze enz.: machtsvacuüm
2va·cu·üm [vaakuuwem] bn, bw luchtledig: ~ verpakt

Dus zowel zelfstandignaamwoord, bijvoeglijk naamwoord en bijwoord; maar in elk geval geen werkwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noch t'eén, noch 't ander', het is het ontbreken van iets, n.l. zuurstof of eventueel een ander gas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vacuum is geen werkwoord en ook geen voorwerp.
Vacuum is een toestand of wel een materievrije ruimte.
Taaltechnisch is het een bijvoegelijk naamwoord (van Dale).

Er is sprake van een vacuüm in een ruimte als daar geen lucht of welk ander gas aanwezig is. In dagelijks taalgebruik hanteert men ook wel de term luchtledig. Een perfect vacuüm is technisch niet mogelijk. In een theoretisch perfect vacuum bedraagt de druk NUL Pa.

Het woord vacuüm wordt in twee betekenissen gebruikt:

In de (theoretische) natuurkunde: een materievrije ruimte.
In de techniek en de toegepaste wetenschappen: een ruimte met lagere druk dan de druk van de buitenlucht. Een ander woord ervoor is onderdruk. Deze verloopt dan van 0 tot 1 bar.