Hoe werken magneten?!

Het enige wat ik nu weet is dat bij een magneet de metaal deeltjes (of "deeltjes" van een metaal atoom?) allemaal dezelfde kant op "wijzen". Welke deeltjes zijn voor het magnetisme verantwoordelijk? En waarom kunnen niet alle stoffen magnetisch zijn? Ik weet zeker dat hier een hoop mensen zijn die me hier meer over kunnen vertellen.

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

kijk deze video is..

http://www.willemwever.nl/uitzendinggemist/serie-14-20062007/aflevering12252/hoe-werkt-een-magneet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Atomen hebben allemaal een klein magnetisch veld. In normale materie is de richting van de verschillende veldjes willekeurig verdeeld. Netto is er geen magnetisch veld. In een magneet worden de velden van de individuele atomen in lijn met elkaar gebracht. Er ontstaat een macroscopisch magnetisch veld. Dit noemt men een magneet.

Fundamenteel gezien: De spin van een elektron is de bron van magnetisme. Daar de elektron de drager is van elektrische stroom en daar een bewegende elektrische lading een magnetisch moment opwekt (conform de wetten van Maxwell), kan een elektron magnetisme opwekken.

Het wel of niet magnetische zijn van een materiaal heeft te maken met de elektronenconfiguratie van een materiaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! De eerste alinea is heel duidelijk.
Als ik het goed begrijp zijn alleen de elektronen betrokken bij magnetisme. Alleen wat is de "spin" van een elektron precies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk... Ik heb fysica op het HBO gestudeerd en wij hebben hier maar lichtjes aan gesnuffeld. Even kijken: Spin vertaald naar het nederlands is "draaiing". Maar voor zover ik het begrepen heb, draaiien elektron en andere deeltje niet echt. Het gaat om een fundamenteel eigenschap van zo'n deeltje. Net zoals mijn naam mh75 is, hebben deeltjes dat eigenschap. Fysici zijn het spin gaan noemen. Als je een beetje engels kan, zou ik de volgende link bekijken: http://en.wikipedia.org/wiki/Spin_%28physics%29#Magnetic_moments Succes!
Kijk maar eens naar deze video:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060314_magneten04
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar aanleiding van deze video ben ik me juist gaan afvragen welke deeltjes er voor de kracht verantwoordelijk zijn. Dat filmpje is dan ook groep vier niveau..
Magnetisme is het verschijnsel dat een magneet een aantrekkende werking uitoefent op onder meer ijzeren voorwerpen, en een aantrekkende dan wel afstotende werking uitoefent op andere magneten. Magnetisme is een eigenschap van het ferromagnetische materiaal waaruit een magneet bestaat en waarin de magnetische dipolen alle permanent dezelfde kant op staan.

Onder normale omstandigheden vindt het verlies van magnetisme zeer langzaam plaats.

Een magneet wekt een magneetveld op, waarvan de sterkte en de richting door veldlijnen wordt voorgesteld. Een magneet vertoont twee plaatsen waar de magnetische werking het sterkst is, deze worden de polen van de magneet genoemd. Een van deze polen richt zich bij een vrij draaibare magneet naar het noorden en wordt daarom noordpool genoemd; de ander pool heet zuidpool. Een merkwaardig gevolg van deze afspraak is dat de magnetische noordpool van de aarde de zuidpool is van de aarde als magneet. De noordpool van een magneet wordt soms ter herkenning rood gekleurd.