Hoe kun je berekenen hoeveel mol alcohol (C2 H6 O (l)) overeenkomt met 75,0 ml vloeibare alcohol?

Het gaat me vooral om de uitleg (:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Ik zal de stappen geven hoe ik het het gemakkelijkste vind.

1. Zoek op in Binas hoeveel 1 liter alcohol weegt (dichtheid); Binas tabel 11. (0,80×10^3kg/kubieke meter of 0,80×10^3g/L)

2. Zoek op in Binas wat de molaire massa is van Alcohol. Dit kan door de molairemassa van ieder atoom apart op te tellen (2×12,01+6×1,008+1×16=46,068µ). Binas tabel 99.
Soms zijn ze ook gegeven. Dan kun je kijken in Binas tabel 98.

3. Nou reken met behulp van de dichtheid uit hoeveel gram alcohol je in totaal hebt. Je hebt 75mL, dat is 0,075L, dus doe je werkelijk aantal liters keer het gegeven van 1. (0,075×0,80×10^3=60g)

4. Deel het totaal aantal gram van stap 3. door de molaire massa van stap 2. Dus 60/46,068=1,302...Mol.

5. Let op de significante cijfers. Je hebt 75,0mL alcohol, dat zijn 3 significante cijfers. De dichtheid echter is gegeven in twee, dus is het correcte antwoord 1,3Mol.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens de huidige normering op jouw school (dacht ook examen?) mag je overigens 1 cijfer wat betreft significante cijfers er af zitten, voordat het als een fout gerekend wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je berekent eerst het aantal mol van een alcohol: (2xC + 6xH + 1xO) de waardes van deze elemtenten staan in het periodiek systeem. Tel alles bij elkaar op en je krijgt een aantal in gram ( dat is het gewicht dan van 1 mol alcohol.)
Stel dat dat gewicht op 100g uitkomt, dan deel je dit door het aantal g dat je hebt.
Ik hoop dat je dit begrijpt, kan de volledige uitwerking niet voor je maken, aangezien ik op m'n iPhone zit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat jesserb doet is op zich goed, maar je moet nog uitrekenen hoeveel gram alcohol er in 75 ml zit. dat doe je met de soortelijke massa (in gram/ml) van alcohol. die moet je opzoeken. hiermee rekenen je het aantal grammen alcohol uit en dat deel je door de molmassa, die jesserb je heeft laten uitrekenen. succes.