Waarom worden (werden) transvetten gemaakt?

Voor zover ik begrijp zijn transvetten gehydroliseerde onverzadigde vetten. Dat lijkt hetzelfde als verzadigde vetten want de kromming (cis vorm) is door waterstofatomen recht gemaakt.

Toch lijkt het dat er bewust transvetten worden gemaakt. Dat is een katalytisch proces van hydrolysatie. Maar waarom dit proces doen als er van nature al verzadigde vetten zijn, is dat proces niet overbodig?

Dus is een transvet hetzelfde als een verzadigd vet en waarom doet men zoveel moeite om die te maken.

Zie voor een informatief filmpje voor de productie van transvetten: http://www.universiteitvannederland.nl/college/waarom-kun-je-het-onderste-puntje-van-een-cornetto-beter-niet-opeten/

Toegevoegd na 7 uur:
https://www.youtube.com/watch?v=O9lL2KStW9s

erotisi
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Transvetten worden gemaakt om voedsel langer houdbaar te maken. Ze worden gebruikt om de smaak, textuur en consistentie van voedsel te verbeteren. Transvetten worden ook gebruikt om de productiekosten te verlagen.
Bronnen:
5 maanden geleden