Als je het hebt over radioactieve straling wat hoort daar dan allemaal bij?

Gaat het dan alleen over alfa, beta en gamma straling? Of horen daar dan ook röntgenstraling en ultraviolette straling enzo. bij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Radioactieve straling wordt ook wel ioniserende straling genoemd.
Deze straling is in staat geladen voorwerpen te (ont) laden
Dat doet alfa (++) , beta (-) en gamma (gamma ioniseert de lucht).
Rontgenstralen vanaf ongeveer 20 KV (spanning op de kathode) zorgt er voor dat de (gloei) kathode electronen in een luchtledige buis zo een snelheid geven richting anode (van meestal wolfram) dat deze ongeveer 1% van de energie als langgolvige gammastralen wordt uitgezonden.
Dus gamma stralen zou je kunnen zien als Rontgenstralen met een lange golflengte .
Deze golflengte bepaalt de doordringendheid.
Gammastralen met een energie van 1MV hebben dezelfde golflengte als Rontgenstralen die met een Rontgenbuis opgewekt worden die met een kathodespanning van 1MV werkt.

Dus moet je Rontgenstralen zeker als radioactief beschouwen.

Vroeger ging men er van uit dat beneden de pakweg 29KV geen Rontgenstralen ontstaan. Men heeft dat moeten herzien, reeds boven de 16 KV kunnen er in een luchtledige buis waar electronenstralen een metaal raken stralen opwekken die zeer weinig doordringend (en daarom heel gevaarlijk) zijn.
Ze beschadigen de opperhuid ernstig en kunnen kanker veroorzaken.
Ze lijken daarin op UVC die grenzen aan rontgenstralen maar elkaar ook enigszins overlappen.
Met een UVC buis werkt men echter met een kwartsbuis en meestal kwikdamp of -amalgaam.
De gebruikte spanning is te laag om Rontgenstralen op te wekken.

Tegenwoordig gebruikt men heel kleine componenten die
een piezokristal bevatten welke door electrische aansturing vervormen en daarbij een zo hoge spanning opwekken dat de snelle elektronen in de berriliumplaat die er voor zit daadwerkelijk 10 000 Rontgenfotonen per sec. produceert.

Ogenschijnlijk lijkt dat onmogelijk omdat de piezo maar met enige honderden volts wordt aangestuurd.

Doordat dit kristal onder de vervorming zeer hoge spanningen maakt (snelle electronen dus)(denk maar aan je aansteker) die door de juiste stoffen omgezet worden in radioactieve stralen.

Dus alfa beta gamma, Rontgen en hoogtestralen zijn radioactieve stralen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook positronenstralen zijn ioniserend en worden als radioactieve stralen beschouwd.
Bij hoge spanningen zie je aan de minpool pluimen van purperen gloed (st Elmsvuur.) Deze ioniseren de lucht en zet zuurstof om in ozon.
Gelukkig wordenalfa- e bètastralen in de lucht heel snel geabsorbeerd maar in het lichaam zijn ze veel gevaarlijker dan gamma, ze veroorzaken vrije radicalen en tasten het DNA aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"radioactieve straling" bestaat niet. Als iets radioactief is, dan zend het straling uit. Daar komt het woord ook vandaan. Straling zelf zend geen straling uit, dus is niet radioactief. Uranium zend wel straling uit, dus is wel radioactief.
De straling kan alfa of beta straling zijn, maar ook straling uit het elektromagnetisch spectrum, zoals gamma of röntgenstraling.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of UV straling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rontgenstraling treedt op bij elektronenvangst, maar verder zijn de energieniveaus zo hoog dat er bij radioactief verval alleen maar de drie genoemde stralingstypen optreden, gamma straling vaak als gevolg van positron emissie. Het positron komt al snel een elektron tegen en er treedt annihilatie op onder vorming van gamma straling.
Ook wordt er veel UV staling gevormd in de vorm van Cherenkovstraling, dat is dan een bijproduct van bètastraling (zeer snelle elektronen, die een schokgolf van licht en UV produceren). Omdat deze straling een erg laag energieniveau heeft wordt ze niet tot de radioactieve straling gerekend.