Kun je ook schade krijgen als je een stroomdraad aanraakt terwijl je wel geaard bent?

Stel je raakt een stroomdraad aan waar 220 Volt op staat. Nu heb je rubber zolen aan dus vaak lijkt dat dan geen kwaad te kunnen omdat er geen gesloten stromend circuit is met de aarde. Maar toch gaat er stroom door je lichaam of niet? Zo ja waarom lijkt dat geen kwaad te kunnen dan?

Toegevoegd na 2 uur:
De vraag moet natuurlijk zijn in de omstandigheid dat je niet geaard bent maar geïsoleerd.

Hoewel aarding op zich al bijzonder is omdat blijkbaar zowel positieve als negatieve aardingen er kunnen zijn. Een waterkraan zal eerder positief geladen zijn maar die kun je net zo goed aarden als een negatief geladen object, hoe kan dat?

erotisi
7 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zou het kunnen uitproberen, maar ik beveel het niet aan......
TurfGraver
7 jaar geleden
Als je voldoende geïsoleerd bent zal er onvoldoende stroom kunnen lopen om gevaarlijk te zijn.
Maar ben je net niet voldoende geïsoleerd.....
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je geaard bent, betekent dit dat je verbonden bent met aarde.
Dan krijg je een rotklap. Je bedoelt mogelijk of je schade kunt krijgen wanneer je geisoleerd bent.
erotisi
7 jaar geleden
Bedankt voor de correctie Erna dat bedoel ik dus eigenlijk.
TurfGraver
7 jaar geleden
Aarding is 1 van de potentiaal verschillen aan "aarde" leggen.
Of het potentieel positief of negatief (of wisselend zoals bij AC) maakt niet uit.

Het beste antwoord

Er is iets wat je met stroom goed moet hanteren. Je hebt een aantal onbekenden die je moet weten om te kijken wanneer er stroom loopt. Dat is voltage, amperage en weerstand. (deze zijn hier van toepassing).
Formule: R = V / I
Wanneer je 220V (tegenwoordig wat hoger, maar maakt voor het verhaal niet uit natuurlijk) aanraakt, loopt er een bepaalde stroom door je heen afhankelijk van je weerstand. Er is dus wel degelijk een “gesloten” stroomkring. Die is er alleen niet met een oneindig grote weerstand. Maar de weerstand van een mens is niet oneindig, dus je krijgt een schok.

Sta je op een rubber mat (of met schoenen met rubber zolen, etc), verhoog je je weerstand enorm. Dit kan zodanig groot worden dat het lijkt alsof je geen stroomkring maakt.
Een voorbeeld: "Onder droge omstandigheden kan de weerstand van het menselijk lichaam tot 100.000 ohm zijn"
http://www.safety-protection-equipment.com/Elektrische-veiligheid.html
Dus dat wil zeggen dat de stroom I = V/R = 230V / 100.000 = 2.3 mA. Dit voel je en kan je goed voelen ook. Ben je iets bezweet, keldert je weerstand en is de schok aanzienlijk (bedenk dat, veilig gezegd, boven de 100 mA heb je een stevig probleem! Dit soort amperages kunnen dodelijk zijn, minder conservatief getal is 140 mA. Bovenstaande website geeft al lagere getallen weer: Ventriculaire fibrillatie en een inwendige voedingsspanning (110 of 230 V), 50 of 60 Hz wisselstroom (AC) door de borst voor een fractie van een seconde kan leiden tot ventriculaire fibrillatie bij stromen van 60 mA.)

Rubberen zolen / mat zorgt dus voor een veel hogere weerstand waardoor de stroom veel lager is, zelfs zodanig laag dat je nagenoeg kunt zeggen dat er geen stroom loopt. Let wel op dat wanneer je dit doet (op een rubberen mat 220V aanraken (NIET DOEN, NIET VEILIG!!!)) en je ervaart niets, je wel degelijk elektrisch geladen wordt. Je kan dus nog een hele grote klap krijgen wanneer je loslaat en van de mat afstapt (statische elektriciteit).
NOGMAALS, PROBEER HET NIET, DIT SOORT ELEKTRISCHE SCHOKKEN ZIJN LEVENSGEVAARLIJK!!!

Dus voor de vraag, krijg je ook schade wanneer je geaard bent. Dan natuurlijk wel want je zorgt voor een stroomkring ;-)
Wanneer je geisoleerd bent, afhankelijk van hoe goed je geisoleerd bent, ondervind je geen schade, maar je wordt wel elektrisch geladen. Die kan ontladen wanneer je “de-isoleert”
Thecis
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar de vraag gaat dan eigelijk over dat laatste. Je wordt dus wel elektrisch geladen met toch een groot voltage. Ik vraag me dan af als dat in je lichaam komt of die elektronen geen schade kunnen aanrichten. Steek je bijv. je hand in een bepaald zuur dan kun je ook schade krijgen door bijv degeneratie van eiwitten ik vraag me dan af of die elektronen die dan in je lijf komen ook bijv geen eiwitten kunnen aantasten of je zenuwstelsel kunnen aantasten? Ik ga er daar wel vanuit dat als je elektrisch geladen wordt bij aanraking van de stroomdraden van bijv. stopcontact dat je dan ook werkelijk meer elektronen in je lichaam krijgt. Maar of dat met wisselstroom ook zo werkt weet ik niet goed.
Thecis
7 jaar geleden
Statische elektriciteit gaat per definitie aan de buitenkant zitten. Dus niet binnenin je lichaam, maar op de huid. Bij een ontlading kunnen ze dan wel door je lichaam gaan, maar zolang je statisch geladen bent, zal het aan de buitenkant zijn. Je wordt een soort condensator (even politiek incorrect gezegd), een elektronen storage. Degeneratie zal je niet krijgen. Dat heb je alleen met een lopende stroom. En voordat je eiwitdegeneratie krijgt, ben je al dood door hart-ritme stoornis, spiercontracties e.d. De warmte die daardoor onstaat overigens kan wel weer zorgen voor eiwitdegeneratie, maar dat is dus door een andere oorzaak. Ik weet niet wat de echt lange termijn effecten zijn als je dagen / weken achter elkaar zodanig statisch geladen bent als dat je hier beschrijft. Volgens mij is het praktisch ook bijna niet mogelijk (je moet toch eten, ontlasten, drinken, leven, etc).
erotisi
7 jaar geleden
Je zegt dat er geen degeneratie zal plaatsvinden omdat daar stroom voor nodig is. Misschien dat ik het wat simplistisch voorstel, maar enerzijds gaat er toch een stroom door je lichaam tot het moment dat je 'vol' bent gelopen met elektronen? En zouden die elektronen dan geen storing kunnen geven? Maar goed, dat zal dan misschien pas zijn als je, zoals je schrijft, voor langere termijn statisch geladen bent?
Thecis
7 jaar geleden
Die stroom van elektronen om statisch geladen te worden gaat AANZIENLIJK langzamer dan wanneer er een daadwerkelijk gesloten stroomkring-stroom loopt. Maar het 2e gedeelte van mijn reactie is belangrijker. Deformatie van eiwitten zal voornamelijk ontstaan door de warmte die ontstaat. En bij statische lading heb je nagenoeg tot geen warmteontwikkeling. Het is een hele andere vraag waardoor eiwit deformatie kan ontstaan. onder invloed van elektriciteit zullen eiwitten zich eerder richten dan deformeren. Door warmte zullen ze veel sneller deformeren.