Hoe werkt reflectie van licht?

Wat weerkaatst fotonen en op welk niveau? Kaatsen elektronen fotonen? Hoe kan het dan onder dezelfde hoek en waarom maakt de "gladheid" van een oppervlak uit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op zijn janboerenfluitjes gezegd, kun je fotonen zien als een 100% elastische botsing van balletjes op een harde ondergrond.
Stel je fotonen voor als pingpong balletjes en die gooi je tegen de muur. (fotonen hebben nauwelijks massa, dus hebben geen last van lucht of zwaartekracht, dus in dit voorbeeld mag je dat dus ook negeren) Ik gooi de ballen tegen de muur met allemaal dezelfde snelheid (c) dan kaatsten ze over dezelfde hoek terug, net zo hard, want het is elastisch...
Je mag het je zo voorstellen...

Breking kun je ook uitleggen, maar dat vroeg je niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat begrijp ik, maar ik zocht naar een antwoord "een tandje dieper"...
door welke kracht kaatsen ze terug? magnetisch? elektrisch? elektromagnetisch? op subatomair niveau? een foton kan ook energie overdragen naar een elektron begrijp ik. fotonen kunnen zelfs ontstaan doordat een electron energie verliest. Ik kan dit moeilijk voorstellen in combinatie met "botsen"van energiedeeltjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja maar dan kom ik in problemen mbt de lengte van het antwoord... Ik moet het in populaire taal gieten helaas, anders snap ik het zelf niet meer...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heb je misschien een link waar ik meer detail kan vinden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja ik heb er een boek over een pdf file... a sec.. je vind het op www.scribd.com en heet: Physics of the Impossible
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dankje, helaas was ik te laat of zo.. Ik zet 'm op mijn verlanglijstje.
"This content was removed by the Scribd copyright management system"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan hem je sturen hoor, by email or whatever...