Waarom kan water niet branden?

Klinkt misschien als een rare vraag, maar water (H2O), bestaat uit 2x waterstof (H) en 1x zuurstof (O).
Waterstof is van zichzelf brandbaar, en zuurstof is één van de vereisten om iets in brand te laten vliegen.
Dan zou je toch zeggen dat water zou kunnen branden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

De andere antwoorden zijn al correct. Toch wil ik iets toevoegen, omdat ik vermoed dat je één bepaald punt mist.

Water bestaat uit waterstof en zuurstof. Het is echter geen *mengsel* van waterstof en zuurstof, maar een *verbinding* van waterstof en zuurstof.

Een *mengsel* van waterstof en zuurstof is wel brandbaar. Het is zelfs tamelijk explosief - het wordt niet voor niets knalgas genoemd.

Bij het verbranden van een *mengsel* van waterstof en zuurstof, ontstaat een *verbinding* van waterstof en zuurstof. Die verbinding noemen we water.

Water kan geen extra verbinding met zuurstof meer aangaan. Daarom is water niet brandbaar.

Voor koolstof is dat (soms) anders. Dat kan (onvolledig) verbranden tot koolmonoxide. Dat koolmonoxide kan daarna nogmaals verbranden, namelijk tot kooldioxide. Er zijn dus gevallen waarin een verbrandingsproduct kan verbranden, maar voor water geldt dat niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich goed, maar Antwoordman zegt het (wat korter) eigenlijk ook al.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt. Daarom heb ik even getwijfeld of ik wel een antwoord zou geven. Toch maar gaan typen. Stel dat Mara inderdaad net het verschil tussen mengsel en verbinding heeft gemist, dat die twee woorden voor haar synoniemen zijn. In dat geval (en alleen in dat geval) voegt mijn antwoord toch iets toe. Voor mensen die zich het verschil tussen mengsel en verbinding goed kunnen voorstellen, is mijn antwoord inderdaad overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem hoor, het maakt het wel wat duidelijker dat er een groot verschil zit tussen een mengsel en een verbinding, het lijkt me hoe dan ook kennisvermeerderend toe voor sommigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep!

Andere antwoorden (7)

Bij verbranding reageert een stof met zuurstof. Maar dat kan alleen als het nog niet verbrand is. Water (H2O) is al wel verbrand; het is namelijk verbrand waterstof (H).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Water is een chemische verbinding van water- en zuurstof.
Deze stof heeft geen enkele eigenschap van de elementen waaruit het opgebouwd is.
AWM
14 jaar geleden
Oeps. Had een antwoord moeten zijn, sorry.
Water is een chemische verbinding van water- en zuurstof.
Deze stof heeft geen enkele eigenschap van de elementen waaruit het opgebouwd is.
AWM
14 jaar geleden
Water is juist het verbrandingsproduct van waterstof en zuurstof.

2 H2 + O2 --> 2 H20

Het is niet energetisch gunstig voor water om nog te oxideren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Technisch gesproken: De Gibbs vrije energie is minimaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water is een rest product van verbranding, dus het brandt NIET WEER, want dat deed het al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Mwah, dat klopt niet helemaal - zie mijn antwoord, elders op deze pagina: CO is een restproduct van verbranding, maar dat brandt nog een keer. Overigens is dat minnetje niet van mij, zo waardeloos is je antwoord nu ook weer niet. ;-)
Ja, maar in zeer extreme omstandigheden.
In vloeistofvorm kan water (H2O) niet branden, in gasvorm (bijvoorbeeld mist) wel, als de omstandigheden goed zijn.

Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld olie, als er al een oliebrand is, is het niet de olie zelf die brand, maar een mengsel van oliedamp en zuurstof. Dit is ook de reden dat de brandweer vloeistof brander (olie bijvoorbeeld) blust met blusschuim in plaats van water.

Blusschuim schermd de vloeistof en haar dampen af van zuurstof, waardoor de brand en daarmee de temperatuur waardoor een vloeistof een gas wordt afneemt en zorgt daardoor dat het brandgevaar afneemt.

Een eenvoudig voorbeeld:

Neem een gedekte tafel: tafel, tafelkleed, servies en gerechten. Zolang het tafelkleed blijft liggen is er niets aan de hand. Maar wat gebeurt er als je het tafellaken wegtrekt?
De tafel blijft staan, maar wat bovenop het tafellaken stond wordt een grote puinzooi.

In dit geval is het tafellaken de blusschuim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Fout. Niet elke bron op Internet is betrouwbaar. In dit geval heb je niet ver genoeg naar onderen doorgelezen. Doe je dat wel, dan lees je heel iets anders. We hebben bijvoorbeeld nog nooit een mist-explosie gezien.
Water is eigenlijk het verbrande "rest" product van waterstofgas dus eigenlijk is het al verbrand
het is dus eigenlijk "as" van waterstof gas

je zou ook kunnen vragen waarom kan as niet branden ?
14 jaar geleden
water kan niet branden omdat het een restprodukt is van een verbranding(oxidatie) namelijk de reststof van waterstofverbranding,zoals as uit de kachel ook niet brand terwijl er wel nog koolstof in zit.