Van welk materiaal zijn lichtgevende rozenkransen gemaakt en hoe werkt dat?

Dat licht geven gaat natuurlijk via fosforescentie waarbij materialen als zinksulfide en strontium aluminaat kunnen worden gebruikt. Maar welk materiaal wordt veelal bij die lichtgevende rozenkransen gebruikt.

In de gebruikelijke nalichtende stoffen is het een gevolg van langzaam terugvallen van door bestraling met licht aangeslagen elektronen. Het feit dat dit langzaam gebeurt komt doordat het terugvallen van de elektronen naar de grondtoestand in de kwantummechanica een verboden overgang betreft.

Maar hoe gebeurt dat dan precies waardoor een aangeslagen toestand dan uren kan blijven?

Op de Engelse wikisite lees ik:
' the absorbed photon energy undergoes an unusual intersystem crossing into an energy state of higher spin multiplicity (see term symbol), usually a triplet state. As a result, the energy can become trapped in the triplet state with only "forbidden" transitions available to return to the lower energy state.'
https://en.wikipedia.org/wiki/Phosphorescence#Quantum_mechanical

Maar wat bedoelen ze met 'intersystem crossing' en 'triplet state' en 'verboden transities'?

Picture for question
erotisi
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Lichtgevende rozenkransen worden gemaakt van plastic of glas. Ze bevatten een klein lichtgevend element, zoals een LED-lampje, dat wordt aangedreven door een batterij. Het lichtgevende element wordt geactiveerd door een drukknop of schakelaar.
Bronnen:
5 maanden geleden