Nee

g(in vacuüm)=
Evenaar:9,780
Keerkringen:9,788
Benelux:9,812
Pool:9,832
(Maan:1,63)*

*Niet een plek op de aarde maar leuk voor het vergelijk

Toegevoegd na 3 minuten:
Waarom legt wiki ook nog uit:

De valversnelling is op aarde niet overal gelijk. Het grootste verschil in de zwaartekracht wordt veroorzaakt door de centrifugale (middelpuntvliedende) kracht, die de zwaartekracht voor een klein deel teniet doet. Deze centrifugale kracht is recht evenredig met de afstand tot de omwentelingsas, die door de polen loopt, dus is die op de evenaar het grootst en op de polen gelijk aan nul. Daarnaast is de aarde niet exact bolvormig; zij is aan beide polen afgeplat. Op de polen is de afstand tot het middelpunt van de aarde kleiner dan op de evenaar. Omdat de zwaartekracht omgekeerd evenredig is met het kwadraat van de afstand dit middelpunt, heerst op de polen dus de grootste zwaartekracht. Deze beide effecten zorgen ervoor dat op de polen de valversnelling het grootst is, terwijl deze op de evenaar het kleinst is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
m.a.w. een kilo is geen kilo?
Hoe doen ze dat met goudstaven wegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zie je fout een kilogram is een massa, die blijft gelijk, je bent (en dat is een veel gemaakte fout) in de war met gewicht (uitgedrukt in newton). De kilogram ligt in parijs een kilo te zijn. Deze wordt gedupliceerd en heel voorzichtig naar de evenaar gebracht. Daar wordt hij op een weegschaal gelegd en die weegschaal wordt afgesteld op een kilogram. Nu is je massa dus gelijk op een weegschaal in parijs en op de evenaar.

Er zit wel een verschil in wat een kilogram aan gewicht(N) op de aarde drukt. In Nederland is het gewicht van een kilo 9,812 Newton en op de evenaar duwt hij met 9.780 Newton op de aarde. Zie het zo op de maan is jouw massa nog steeds 80 kilo(ik zeg maar wat) maar jouw gewicht is veel lager. Dus onthoud:
Massa is niet gewicht.
Massa druk je uit in gram.
Gewicht in Newton.
Massa blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewicht#Massa Lees onder het kopje massa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal dat de kilogram geen kilogram meer is weer een ander verhaal. En een problematisch verhaal ook. De kilogram in Parijs IS een kilogram punt! Als jij morgen naar Parijs gaat en 1 gram van de kilogram afvijlt is de kilogram...... een kilogram. Als daarna de eerder gewogen "evenaar kilogram" er naast wordt gelegd blijkt dat deze opeens zwaarder is dan "De kilogram". Nu moet men dus het overtollige gewicht van alle kilogrammen op de aarde af gaan zitten vijlen. Wetenschappers willen dat daar verandering in gaat komen, dit is namelijk een bijzonder onwerkbaar verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron: DWDD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Omdat de zwaartekracht omgekeerd evenredig is met het kwadraat van de afstand dit middelpunt, heerst op de polen dus de grootste zwaartekracht." Klopt dit wel helemaal? In precies het middelpunt van de aarde is er helemaal geen zwaartekracht meer, lijkt me. Daar trekken alle kanten van de aarde even hard aan een massa. Dus als de hele aarde een (hele) platte schijf zou zijn, is de zwaartekracht op de polen ook nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De netto zwaartekracht is inderdaad nul, in het punt waar er evenveel massa aan alle kanten is. Dit punt bestaat echter niet. Anders zou je daar wel kunnen zweven. De aarde is niet plat, dus het is een beetje raar om daar vragen over te stellen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat je een hitte- en drukbestendige capsule precies in het middelpunt van de aarde plaatst, dan zou je daar inderdaad zweven :)

Andere antwoorden (1)

Klopt.
Daar kan ik nog aan toevoegen dat de samenstelling en dus de massa van de gesteenten in de aardkorst zorgen voor verschillen.
Een opvallend gevolg van het verschil in zwaartekracht is dat zeewater hier ook op reageert. Op sommige plaatsen is de oceaan meters hoger dan elders op de aardbol. (Dit gaat natuurlijk zo geleidelijk dat je het niet merkt als je erover heen vaart. )
De GOCE satelliet van de TU delft brengt de zwaartekracht precies in kaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De GOCE satelliet van de TU delft brengt de zwaartekracht precies in kaart. Is daar een link van?