Wanneer loopt het water sneller weg? Zie foto.

Met een draai kolk? Of zonder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus. De foto's staan op de kop.
Reddie
12 jaar geleden
Op mijn scherm staan ze verticaal.

Het beste antwoord

Met een draaikolk. probeer het maar met een fles. als je hem rondraait met het leeggooien zuigt ie zichzelf erg snel leeg in een draaiende kolk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een fles zuigt zichzelf vacuüm als er geen draaikolk in zit. Een badkuip niet. Duurt het dan niet langer bij de fles dan bij een bad? Als er geen draaikolk ontstaat?..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de draaikolk ontstaat een luchtkoker in het midden waardoor de lucht weg kan stromen (of de fles in). Lucht en water zitten elkaar dan niet in de weg.
Bij een bad zit er mestal een rosstertje die het effect verstoort.
Reddie
12 jaar geleden
Goed antwoord, Frimu2.
De reacties zijn echter wel terecht.
Meten is weten, dus proberen maar.
Frimu2
12 jaar geleden
@ drolie....je heb daar een goed punt, het argument van Ereg is idd 1 van de storingen. Maar ook niet onbelangrijk dat het water in een badkuip niet goed in balans kolkt in een ronde fles is dit meer in balans
Reddie
12 jaar geleden
Ik heb het geprobeerd in mijn gootsteen met een laagje water van 3 cm. De afvoer zit in de hoek, dus niet zo mooi. Het water wilde niet echt mooi kolken, alleen pas op het eind.
Zonder kolk 12 sec, met kolk 14 secc. Maar ik zou hier geen conclusies uit trekken.

Andere antwoorden (2)

Zonder draaikolk loopt het water m.i. eerder weg.
Argumenten:
- Bij een draaikolk is het water rond het afvoerpunt lager, dus de afvoer van water minder.
- Bij een draaikolk heeft het water door de middelpuntvliedende kracht de neiging om zich van het afvoerpunt te verwijderen. Dit belemmert de toevoer richting afvoerpunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe met een draaikolk.
De stroming van de vloeistof is homogeen(er): geen/minder luchtwervelingen.
2) in geval van een afgesloten ruimte (bijvoorbeeld een fles waar je maar 1 opening hebt) kan de lucht er via de kolk weer uit. Probeer je een fles te vullen door er gewoon wat in te gieten (of eruit), zal de lucht het vullen blokkeren (het leegmaken door het opbouwen van een vacuum). Dit wordt door een kolk tegengegaan.