Als ik me elektrisch statisch laad buiten ben ik negatief kan de bliksem dan op mij inslaan want bliksem is ook negatief en 2 negatief stoot elkaar af

Stel ik laad mij statisch en ga buiten staan ik ben door de lading negatief (-) Bliksem in ook negatief (-) kan de bliksem dan op mij inslaan? Want negatief stoot negatief af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

De bliksem kan je wel raken maar omdat je negatief bent geladen slaat ie niet makkelijk op je meestal zoeken de wolken iets positiefs op dus ja eigenlijk ben je wel beschermd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die wolken "zoeken" helemaal niets hoor. Het zijn geen levende wezens.
zodra je buiten de deur stap raak je die lading weer kwijt
Het is theoretisch gezien mogelijk
maar praktisch gezien eigenlijk onmogelijk
de grond en omgeving waarop je staan is al positief
ook al zou je dat isoleren met laarzen of zo de omgeving is zodanig positief dat die paar negatieve ionen die jij bij je draagt al snel te weinig om ook maar enige bescherming te bieden en vervliegen al snel.
een druppel water is vaak al voldoende om je lading kwijt te raken.
11 jaar geleden
Als je het praktische even vergeet (is zowiezo moeilijk een statische lading buiten te bewaren): De statische elektriciteit waar je je mee oplaadt valt in het niets bij de hoeveelheid statische elektriciteit die opgewekt wordt in een onweersbui. Een bliksem zal zich dan ook niets to zeer weinig aantrekken van het relatief kleine potentiaal die je maximaal kan "opslaan" in je lichaam.
11 jaar geleden
De spanning van de bliksem kan de 10miljoen volt overschrijden.

Als je jezelf geisoleerd staand oplaadt blijf je ruim onder de 500 000 volt, reeds bij 100 000V ben je zo sterk geladen dat je hoofdhaar maximaal uit elkaar staat.
Dat betekent dat (bij gelijknamige lading het spanningverschil tusssen jou en de aarde slechts hooguit een procent is van de spanning van de bliksem. (ofwel de cumulonimbus waar de lading bestaat)
De lading zoekt van twee kanten (zowel uit de wolk als van de aarde) contact door te gaan sproeien (St. Elmsvuur) en bouwt de bliksem pas op als de voorontladingen contact gemaakt hebben.

Nu onstaan vanaf de aarde het beste sproeingen vanaf punten (zoals boomtakken) die echter niet zoveel sproeiing veroorzaakt dat de wolk zich deels ontlaad (werking bliksemafleider).

Je komt de volgende nadelen tegen: je staat in de regen, je ontlaadt dus snel en elektriseermachines werken ook slecht/niet in de regen of de dan heersende luchtvochtigheid.

Dus theoretisch maak je je kans iets kleiner bij oplading dat de bliksem jou raakt maar de praktijk is veel weerbarstiger.

De bliksem zelf "pakt"overigens niet eens per definitie de dichtstbij gelegen aardse geleider maar de geleider die
(mede door zijn vorm) is gaan sproeien.

tevens is de spanning bij onweer per meter vanaf de grond hoog tov aarde , deze bedraagt dan vaak meer dan 1KV per meter.

Uit (deels ook zelf uitgevoerd) onderzoek gedraagt de bliksem zich vrij onvoorspelbaar en laat zich maar in beperkte mate dicteren waar hij moet inslaan.

Dat gebeurt wel met raketjes die een dunne koperdraad honderden meters hoog brengen als de onweerswolk optimaal te "raken" is.

Het kost dus moeite om een bliksem daar in te laten slaan waar je hem wilt hebben.
Omgekeerd geldt dat echter ook, alleen in een kooi van Faraday (of een uit metaal opgebouwde auto) kun je zelf niet geraakt worden.

Jezelf dus gelijknamig opladen beschermt je zowel theoretisch als praktisch (vanwege do onuitvoerbaarheid)
NIET tegen blikseminslag.

Als je ook nog verkeerd gepoold oplaadt ga je sproeien en dan is de kans dat de bliksem je treft juist wat groter.

De bliksem is in zijn gedrag en punt(en) van inslag redelijk onvoorspelbaar!!

Ik zou geen proeven doen om je stelling te ondersteunen,
je kon het noodlot eens tarten!!!