Waarom wordt de bloeddruk uitgedrukt in mm Hg?

Hg is namelijk het symbool voor kwik.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat mmHg ook de druk aangeeft. 760 mmHg is namelijk 1 bar. Ook wordt mmHg gebruikt om de oogdruk te bepalen.
erotisi
7 jaar geleden
In de geneeskunde wordt de bloeddruk ook tegenwoordig nog algemeen in mmHg uitgedrukt, hoewel de kwikbloeddrukmeter inmiddels nagenoeg verdwenen is en vervangen door elektronische meetapparatuur. In bloeddrukmeters werd vroeger, net als bij de barometer, een kwikkolom gebruikt voor het bepalen van de bloeddruk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mm_Hg

Het beste antwoord

Omdat er kwik zit ( of oorspronkelijk zat) in de buis van de bloeddrukmeters, net zoals in thermometers enz. Daarop is de schaal van milimeter kwik (in het buisje van de meter) gebaseerd, en al zijn bloeddrukmeters tegenwoordig bijna altijd digitaal of met een pomp, die schaal wordt nog steeds gehanteerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel!