welke atomen zorgen voor de groen kleur van chlorofyl?

Het molecuul chlorofyl/Bladgroen is een samenstelling van vele atomen. Maar welke atomen of combinaties daarvan zorgen nu juist voor de groene reflectie?

erotisi
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een organische molecule wat wil zeggen dat het vooral uit koolstof en waterstof bestaat.

Het zijn echter niet zozeer de atomen op zich die de kleur bepalen maar wel de verbindingen daartussen. Chlorofyl bevat zo enkele dubbele bindingen die in staat zijn bepaalde golflengten te absorberen. Vandaar de groene kleur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Om precies te zijn, absorberen de verbindingen alle golflengtes BEHALVE groen, waardoor groen licht weerkaatst en wij dit zien als groen.
erotisi
10 jaar geleden
Wat is er dan zo bijzonder aan een dubbele verbinding tov een enkele atoom; hoe gaat dat in zijn werk dan? En worden de groene lichtfotonen dan ook door dubbele verbindingen weerkaatst?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als we een bepaalde kleur zien kan dat zijn, zoals Thecis terecht opmerkt (waarvoor dank) dat alle andere golflengten niet worden geabsorbeerd of omdat alleen de complementaire kleur wordt geabsorbeerd, alle andere kleuren worden weerkaatst maar we zien daarvan dan de 'overheersende' kleur. Als iets groen ziet kan dat dus zijn omdat groen de enige kleur is dat deze stof niet absorbeert of het kan zijn dat deze stof enkel rood kan absorberen. Dat dubbele bindingen wel voor een kleur zorgen heeft alles te maken met het feit dat de elektronen in een ander 'soort' orbitaal zitten. Bij voldoende dubbele bindingen geeft dit de extra elektronenparen een soort van bewegingsvrijheid. Dit heet een geconjugeerd systeem. Een enkele binding kan je beschouwen als een binding die 2 atomen bij elkaar houdt. De elektronen zitten dan ook 'gevangen' in die binding. Ook een dubbele binding heeft slechts '1 binding' nodig om de atomen bij elkaar te houden. De elektronen van de andere binding zijn niet 'gevangen', ze zijn 'vrij'. Zo vrij dat ze kunnen gaan meetrillen met een bepaalde golflengte en zo de energie hiervan absorberen. Wat overblijft: de golflengten die niet geabsorbeerd worden. Voor de collega-chemici: mijn excuses voor de (te) vereenvoudigde versie waarmee ik deze chemie nu beschrijf, maar ik probeer het begrijpelijk te houden voor niet-chemici.
Thecis
10 jaar geleden
@Daki, you're welcom
en als collage-chemicus, vooruit, voor deze keer dan ;-)
Je hebt groot gelijk. Ik vind het persoonlijk juist een pre als iemand dingen wat simpeler kan uitleggen zodat het begrijpelijk wordt. Het is niet voor niets een studie van een paar jaar...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daarom heb ik ook altijd de neiging om het op zulke manier uit te leggen. Maar op die momenten hoor ik mijn vroegere leerkrachten chemie in m'n hoofd zeggen: "wat een cafépraat" ;-)
Thecis
10 jaar geleden
Lol!!
Mensen moeten hun vak niet zo serieus nemen. Doet de rest van de wereld ook niet ;-)