Wanneer gaat de zon rood onder?

en dat je daarbij dan ook een hele rode zon ziet? heeft dit met het weer (regen) te maken, of met smok?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Zonlicht dat door de aardatmosfeer reist, wordt verstrooid. De lichtdeeltjes (fotonen) voelen de (gebonden) elektronen die in de moleculen van de atmosfeer aanwezig zijn, zoals stikstof, zuurstof, water, et cetera, en worden hierdoor van koers veranderd (zonder dat hun golflengte verandert). Dit verschijnsel staat bekend als Rayleigh-verstrooiing.

In het licht van de Zon zitten alle kleuren, van lange naar korte golflengte: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, violet. (De laatste drie zal ik in de rest van het verhaal 'blauw' noemen, maar dit is dus een mix.) De mate van Rayleigh-verstrooiing is sterk afhankelijk van de golflengte van het licht, blauw licht wordt veel sterker verstrooid dan rood licht. Daardoor is de daghemel (wanneer de Zon hoog aan de hemel staat) blauw: het is blauw zonlicht, dat sterk verstrooid wordt en alle richtingen op gestuurd wordt. Daar wordt het licht vervolgens opnieuw verstrooid, zodat het uiteindelijk, via een flinke omweg, ons oog bereikt. Daardoor zien we het blauwe licht uit alle richtingen komen.

Wanneer de Zon laag aan de hemel staat vallen de zonnestralen scherend in de atmosfeer om ons te bereiken. Ze leggen daardoor een langere weg door de atmosfeer af (situatie 2 in de afbeelding hiernaast). De mate van verstrooiing is dan dus sterker, zo sterk dat niet alleen blauw licht wordt verstrooid, maar bijna alle kleuren, van violet tot, zeg, geel. Alleen oranje en rood licht blijven dus over, en die kleuren de Zon rood. Het is ergens wel logisch dat het blauwe licht dan niet meer in het zonlicht aanwezig is. Voor het licht van de laagstaande Zon ons bereikt, heeft het immers eerst door de atmosfeer boven een ander gebied van de Aarde gereisd, waar het blauwe licht 'opgebruikt' is om de hemel daar blauw te kleuren.

Op precies dezelfde manier ontstaat het avondrood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er veel stof of waterdamp in de atmosfeer zit zal een deel van het licht geabsorbeerd en verstrooid worden.
Naarmate de zon lager aan de horizon komt moet hij door meer atmosfeer heen om jouw oog te bereiken.
Kleuren met een kortere golflengte zullen het makkelijkst verstrooid worden, het rood zal dan overblijven.
De rode zonsondergang wordt dus veroorzaakt door stof of veel waterdamp in de atmosfeer ten westen van de waarnemer.

Gr. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
's Avonds lijkt de zon van kleur te veranderen. Dat is echter schijn. Door stofdeeltjes in de lucht wordt het licht zo sterk verstrooid, dat alleen het rood en geel ons oog bereiken.
Overdag kan het witte zonlicht vrijwel ongehinderd door de atmosfeer heendringen. Dat witte licht is opgebouwd uit alle kleuren. Licht met een korte golflengte zien we als blauw, met een lange golflengte als rood. Daartussen zit geel licht. Als de zon hoog aan de hemel staat, legt het licht slechts een korte weg af door de atmosfeer. Alleen het licht met de kortste golflengte, blauw dus, wordt door de atmosfeer gedeeltelijk tegengehouden. Het wordt verstrooid en komt van alle kanten op ons af. Vandaar dat de lucht blauw lijkt, en de zon niet echt wit is, maar eerder geel of oranje. 's Avonds lijkt de zon echter van kleur te veranderen. Als de zon ondergaat, en dus laag aan de hemel staat, moet het zonlicht een veel langere weg afleggen om ons oog te bereiken. Het zonlicht kan daardoor meer worden verstrooid.

Stof en water
De verstrooiing van het zonlicht vindt vooral plaats in de onderste luchtlagen, waar veel stofdeeltjes in de atmosfeer hangen. Het rode licht weet zich dan nog redelijk een weg door de atmosfeer te banen. Voor het gele licht is dat al aanzienlijk moeilijker en het blauwe licht bereikt ons oog nog nauwelijks. Bovendien wordt het blauwe licht gedeeltelijk geabsorbeerd door vocht. Veel vocht geeft een rodere zonsondergang, oftewel: Avondrood, water in de sloot.

De impressionistische schilders stonden bekend om hun mooie zonsondergangen. Waarschijnlijk waren de zonsondergangen van het eind van de 19de eeuw ook mooier dan vandaag de dag. De Indonesische vulkaan Krakatau was in 1883 uitgebarsten. Bij deze gigantische eruptie waren enorme hoeveelheden stof in de atmosfeer terechtgekomen. Dat stof zorgde voor een sterkere verstrooiing van het zonlicht, met spectaculaire zonsondergangen als resultaat.