Loopt je mobielbatterij trager leeg bij volle lading itt lagere?

Als ik hem bijv op 90% lading hebt staan raakt de accu trager op dan wanneer hij op 30% is bijv. Zo schijnt het te zijn iig. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wat er gemeten wordt is niet de lading, maar de spanning die de batterij levert.
Die blijft heel lang maximaal, en daarna gaat het bergafwaarts.
Hij loopt dus niet trager leeg. Alleen merk je pas op het eind dat de spanning lager wordt.
Reddie
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Absoluut niet. Dat is alleen zo bij een condensator.
Een batterij houdt heel lang dezelfde spanning. Anders zou geen enkel apparaat op batterijen kunnen werken. Elektronica vereist een constante spanning om te kunnen werken.
Raadpleeg de chemieboeken hoe het atomair werkt.
De ontlaadcurve van dergelijke batterijen is bijzonder vlak zodat het puur gevoelsmatig is dat er verschil zou zij bij 90 of 30 %.
Het is pas helemaal op het einde dat die zeer vlug naar nul gaat.