Op welke wijze zorgt (inert) gas voor mindere convectie/warmtestraling en (geluid?) bij dubbel glas?

"Warmtetransport door de luchtlaag gebeurt door convectie (het circuleren van de lucht binnenin het dubbel glas) en straling. Door het gebruik van zwaardere (edel)gassen wordt de warmteoverdracht door convectie verminderd. "
Argon wordt dan bijvoorbeeld gebruikt.

Convectie is een mechanisme voor warmtestroming door verplaatsing van materiaal.

Maar wat ik niet begrijp is dat bij convectie er toch uitwisseling moet plaatsvinden, maar als er glas zit tussen het gas en de koude/warme lucht kan er toch geen convectie plaatsvinden?

En hoe kan door dat gas straling/warmte worden verminderd? Absorbeert argon bijvoorbeeld de straling? Hoe werkt dat dus?

En zorgt argon of welke inert gas ook voor vermindering van geluidsdoorstroming?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbel_glas

erotisi
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gassen geleiden warmte duidelijk slechter dan vloeistoffen en vaste stoffen. Het is me niet duidelijk waarom zware gassen (als Krypton, dat wel wordt gebruikt) beter zouden isoleren dan lichte. Wel vormen veel lichte gassen (H2, N2, O2) moleculen; maar dan zou helium wellicht beter zijn. Je vraag zou je kunnen herinterpreteren als: waarom isoleren zware gassen beter dan lichte? Het feit dat dit zo is, kun je overal vinden; de verklaring niet, maar ik zal eens wat verder gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De warmtegeleidingscoëfficiënt van krypton is veel lager dan die van helium.

Antwoorden (1)

Het is heel simpel: gassen geleiden warmte wel degelijk. In veel mindere mate dan vaste stoffen, maar toch...
Argon heeft een thermische geleiding, die 34% lager ligt dan bij lucht.
Krypton en Xenon hebben nog betere eigenschappen in dit opzicht, maar worden zelden gebruikt bij dubbele beglazing vanwege de kostprijs.
escape
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
je gebruikt het woord geleiden. Bedoel je dan conductie? Conductie was evenwel niet genoemd in het artikel.
Zo ja hoe werkt dat dan als dat door het glas moet gaan?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Zou dan puur theoretisch (want praktisch zal het niet zijn) met een vacuüm tussen beide glazen het beste werken?
erotisi
8 jaar geleden
Voor geluid en convectie denk ik wel. Maar voor geluid en conductie niet?
erotisi
8 jaar geleden
Pardon, voor geluid dus wel maar voor straling en conductie niet?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vacuum is ook het beste voor conductie, geen moleculen is ook geen warmte overdracht.