Hoe kun je het volume van een willekeurig gevormd voorwerp meten?

Dit moet ik weten voor natuurkunde

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel eens van Archimedes gehoord ;-) ?

Antwoorden (1)

Je kan het onderdompelen in een bak, kom, pan of emmer water die volledig gevuld is met water. Zorg dat je het water dat daardoor de bak uitstroomt opvangt. Zorg er ook voor dat je alleen het voorwerp onderdompelt en niet bijvoorbeeld ook (een deel van) je hand. Het voorwerp moet volledig worden ondergedompeld.

Meet met een litermaat hoeveel water uit de bak is gestroomd en je weet het volume van het voorwerp. Je kan ook meten hoeveel water er na het onderdompelen nog in de bak zit en dit getal aftrekken van de hoeveelheid water die van tevoren in de bak zat.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt me nog handiger om het in een bak te doen met maataanduiding ;-) . Maar dat hangt wel een beetje van het formaat van het voorwerp af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=rwU9O2qwSbw
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar direct een maatbeker gebruiken is natuurlijk ook een prima methode.
Antoni
7 jaar geleden
Ja, het bepalen van het volume kan op allerlei manieren (-dank voor de suggesties en voor de duimpjes omhoog-), maar het gaat om het principe van onderdompelen.
tinus1969
7 jaar geleden
Ionica Smeets gebruikte dit truukje deze week in haar Volkskrant column om het volume van M&Ms te meten.