Waarom hebben oliën zoals Castor olie een kookpunt?

Bij scheikunde dacht ik geleerd te hebben dat mengsels geen kookpunten en smeltpunten hadden, ik dacht dat Castor olie niet uit één soort molecuul bestaat, dus een mengsel is en dus geen kookpunt heeft. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
Erna55
7 jaar geleden
Bij een mengsel is er vaak een kooktraject. Het kookpunt ligt tussen 2 punten.
Wanneer de afzonderlijke onderdelen zo goed als hetzelfde kookpunt hebben, wordt er toch vaak ook kookpunt gesproken.

Het beste antwoord

Zuivere stoffen hebben een smeltpunt en een kookpunt. Zo heeft alcohol bijvoorbeeld een kookpunt van 78 graden Celsius. Water heeft een kookpunt van 100 graden Celsius. Tijdens het koken de is de stof altijd precies de temperatuur van het kookpunt.

Als we water en alcohol mengen krijgen we een vloeistof die kookt van 78 tot 100 graden Celsius. Dit noemen we een kooktraject in plaats van een kookpunt. Wanneer je deze vloeistof verwarmt zal deze tot 78 graden opwarmen en dan gaan koken terwijl de temperatuur oploopt tot 100 graden.

Tijdens faseovergangen van zuivere stoffen veranderd de temperatuur niet. Bij mengsels wel.

Wanneer de mengsels in castor olie een kookpunt hebben dat dicht bij elkaar ligt, dan kan het zijn dat het niet als kooktraject, maar als kookpunt benoemd wordt.
Erna55