Wat is de functie van een regenboog?

2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders kan je de pot met goud nooit vinden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nooit begrepen, staan er dan altijd 2 potten met goud? Of is het tegelijk een ienemienemutte spelletje.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alles mmoet een functie hebben he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers, kun je het bereik van de 'functie' waarop de regenboog betrekking hebt even verder specificeren, dan kunnen de antwoorden ook wat meer gericht zijn.
Nu laat je het bij de antwoordgevers om dat te bepalen, en dat lijkt mis te gaan.

Het beste antwoord

De functie van de regenboog is religieus.
Het is een teken van Gods trouw, gegeven na de zondvloed aan Noach, dat de aarde niet nogmaals door een zondvloed zal vergaan.

Toegevoegd na 2 uur:
De functie van de boog is dat hij wijst naar het verbond van God met de mensheid.
En die boog verschijnt juist als er veel water - vaak in de roem van wolken - in de atmosfeer is.
Elke teken - denk aan een herdenkingsteken uit de tweede wereldoorlog - wijst naar de zaak die het betekent. Dat is dan de functie van het teken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een regenboog heeft geen functie.Het ziet er mooi uit,maar het is een verschijnsel zonder functie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige functie die het zou kunnen hebben is het ons doen verwonderen hoe die tot stand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Waarom zou dat een functie zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het roept een reactie in ons op, waarbij we geraakt worden door de schoonheid. Dat is niet voor niets, dat gaat er bij mij niet in. Er zit dus een functie achter, ons te doen genieten. Net zoals de opkomende en ondergaande zon dat met ons doet, naast een legio andere functies die de zon heeft. Door het kijken naar de regenboog kan iemand gaan nadenken of licht wellicht uit verschillende kleuren bestaat. En dat kan aanzetten tot de ontdekking dat licht van verschillende golflengtes (=kleuren) breekt doordat het licht van een hogere golflengte sneller door een medium gaat. Etc. etc. En zie hier, een en al functie.
rose
12 jaar geleden
Al die dingen die je noemt zijn geen functies van de objecten zelf. Schoonheid is niet de, of een, functie van de ondergaande zon, maar een bijkomstigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verwart nu functie met nut.
rose
12 jaar geleden
Nee hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nog wel meer functie dan het verwonderen: genieten. Ik vind regenbogen fantastisch, maar niet zozeer omdat ik me erover verwonder, maar omdat het er mooi uitziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya
Het genot gaat vooraf aan de verwondering, en is een onlosmakelijke combinatie. M.a.w. ik kan me niets bedenken waarbij ik me verwonder en er tegelijkertijd ook niet van heb genoten. @rose
Er zijn verschillende definities van 'functie' maar de meest doeltreffende waar het hier om gaat is:
het doel dat iets heeft binnen een geheel. Het doel kan zijn het creëren van respect voor de natuur, van de bewustwording van dat bijzondere wat de natuur voortbrengt, opdat bewustzijnsgroei mogelijk is. Dat kun je volgens mij best zo stellen.
rose
12 jaar geleden
Aangezien er niet iets gevraagd is als "wat is de functie van de regenboog op dat schilderij?", of "wat is de functie van de regenboog in deze buitenles?" (van een school), en er dus niet een specifiek geheel is aangeduid waarbinnen de (een specifieke) regenboog een functie zou kunnen hebben, kunnen we hooguit de gehele natuur (of werkelijkheid) als geheel nemen (in jouw redenering) en daarbinnen heeft de regenboog geen functie (of doel). "het creëren van respect voor de natuur" zou een waarde zijn die wij toekennen aan de regenboog, niet een functie, of doel, van de regenboog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus maar de vraag voor wie de functie toe doet.
Gezien de vraagsteller dat niet heeft gesteld is in principe alles mogelijk. Is het dan wel correct om, jouw beredenering volgende, de mens buiten het geheel te plaatsen? Dat vind ik eigenlijk merkwaardig.
De regenboog heeft, zoals zoveel dingen in de natuur/werkelijkheid (en de werkelijkheid an sich, for that matter) geen functie.

De regenboog is zelfs geen fysieke entiteit. Het is een zinsbegoocheling, gezichtsbedrog, we zien iets dat er niet is, het is een visueel gevolg van het brekingseffect van zonlicht in water.

Wat niet wegneemt dat het soms een adembenemende aanblik biedt.
rose
12 jaar geleden
Schoonheid, romantiek, verwondering en…, aan het eind van een regenboog staat een emmer met goud (althans volgens mijn overleden moeder). En de goudprijs staat hoog, dus des te meer regenbogen…..
Verder geen functie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben toch vaak hoog genoeg geweest (of misschien toch ook weer niet), maar ik heb hem nog nooit "rond" gezien. Lijkt me toch wel een mooi gezicht.
Naar het goud ben ik ben wel naar op zoek geweest, maar moest steeds mijn moeder vragen, "hoe ver moeten we nog lopen?"
Het "goud" heb ik in Amsterdam gevonden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vind je hier van?
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://94.100.116.43/529600001-529650000/529607901-529608000/529607909_5_Unba.jpeg&imgrefurl=http://mrwood14.hyves.nl/album/38338040/Panama_Costa_Rica_09/hkRFYekV/fotos/529607909/0/Unba/%3Fga_campaign%3DphotoItemEntry_PhotoBox_Profile_Photo&h=375&w=500&sz=31&tbnid=HH4UIb0B5NxQgM:&tbnh=98&tbnw=131&prev=/search%3Fq%3Dronde%2Bregenboog%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=ronde+regenboog&docid=CSoNRWkz1u26sM&hl=nl&sa=X&ei=1XC-TsTIGoGE-waXopD6Aw&sqi=2&ved=0CDUQ9QEwBA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er vaak een gezien, vanuit een vliegtuig. Vanuit de grond moet je je inderdaad in equatoriaal gebied begeven (foto genomen in Costa Rica).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Hawaii stikt het van die bogen, maar natuurlijk net niet als IK er boven vlieg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook schapen kunnen in een cirkel staan en als je ze de kleuren van een regenboog geeft.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)